Viitoarele modele electrice BMW pariază pe o tehnologie inedită: „Heart of Joy”
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/02/BMW-Heart-of-Joy-800x483.jpg)
BMW pregătește o revoluție tehnologică pentru viitoarele sale vehicule electrice prin intermediul unui nou sistem de control denumit „Heart of Joy”. Această unitate de control electronic (ECU) dezvoltată intern promite să redefinească plăcerea condusului în era electrificării, diferențiind modelele mărcii de concurență printr-o integrare mai eficientă a sistemelor de propulsie și stabilitate, scrie The Verge.
Un creier unic pentru viitoarele modele electrice
În noiembrie anul trecut, BMW a testat acest sistem într-un vehicul experimental denumit Vision Driving Experience (VDX). Prototipul, un sedan electric cu patru uși, a fost utilizat pe un circuit de testare din Carolina de Sud, unde a demonstrat capabilitățile avansate ale tehnologiei „Heart of Joy”. Cu un aspect puternic camuflat, dar echipat cu un sistem de stabilizare bazat pe ventilatoare pentru o aderență îmbunătățită, vehiculul a oferit o experiență de condus extrem de dinamică.
Ceea ce face „Heart of Joy” special este integrarea într-un singur modul de control a gestionării dinamicii vehiculului și a propulsiei electrice. Spre deosebire de abordarea clasică a industriei, unde sunt utilizate componente dezvoltate de terți și conectate prin software-uri intermediare, BMW a optat pentru o soluție proprie. Acest lucru permite o mai mare coerență în comportamentul vehiculului și un răspuns mai rapid la comenzile șoferului.
„Întrebarea pe care ne-am pus-o a fost: cum arată plăcerea de a conduce într-o eră a electrificării?”, explică Christian Thalmeer, inginer principal de dinamică la BMW. Noua tehnologie răspunde printr-un control avansat al motorului electric, care nu doar propulsează mașina, dar și contribuie la frânare și recuperarea energiei, rezultând o eficiență crescută și o stabilitate superioară.
Performanță și control de neegalat
Unul dintre cele mai impresionante aspecte ale noului sistem este capacitatea sa de a gestiona frânarea și stabilitatea vehiculului în mod complet autonom. Prin utilizarea frânării regenerative, sistemul poate reduce viteza fără a fi nevoie ca șoferul să apese pedala de frână. În plus, această tehnologie permite o frânare individualizată pentru fiecare roată, optimizând tracțiunea și eficiența recuperării energiei cu până la 60%.
VDX a demonstrat această tehnologie pe circuit, atingând viteze de până la 145 km/h, în timp ce ECU-ul optimiza distribuția puterii și a frânării. Sistemul a permis ca vehiculul să intre în curbe strânse cu o stabilitate remarcabilă, fără necesitatea unor intervenții bruște asupra pedalei de frână. De asemenea, datorită gestionării integrate, frânele și anvelopele sunt mai puțin solicitate, reducând uzura acestora.
BMW susține că „Heart of Joy” este de zece ori mai rapid decât sistemele ECU convenționale utilizate în prezent de industrie. Această viteză sporită se traduce printr-un răspuns instantaneu la input-urile șoferului, eliminând întârzierile cauzate de procesele de comunicare dintre multiplele module de control utilizate de alți producători.
O strategie de diferențiere în era electrică
Pe măsură ce majoritatea producătorilor auto apelează la furnizori externi pentru componente esențiale, BMW adoptă o abordare diferită prin dezvoltarea internă a tehnologiilor-cheie. „Trebuie să deținem acest proces, pentru că ceea ce putem realiza cu acest nou controller este pur și simplu incredibil”, afirmă Frank Weber, CTO al BMW. Această strategie oferă companiei un control mai mare asupra performanței și caracterului vehiculelor sale, permițându-i să se distingă pe o piață din ce în ce mai uniformizată.
În plus, sistemul „Heart of Joy” facilitează actualizările software over-the-air, permițând îmbunătățiri continue ale performanțelor vehiculelor electrice BMW fără a fi necesară o vizită la service.
După trei ani de dezvoltare intensă și peste 7.500 de ore de testare, BMW este pregătită să integreze acest sistem în viitoarele modele electrice Neue Klasse, care vor începe să fie lansate în acest an. Cu această tehnologie inovatoare, BMW își reafirmă angajamentul de a rămâne „Ultimate Driving Machine”, chiar și într-o lume dominată de electrificare.