Țara din Europa care se confruntă cu o problemă cel puțin ciudată – Ce se întâmplă cu stațiile de încărcare pentru electrice
Germania se confruntă cu o problemă surprinzătoare în tranziția spre mobilitatea electrică: prea multe stații de încărcare rapide și ultrarapide, dar prea puține mașini care să le folosească.
După ani de investiții masive susținute de autorități și companii private, rata de utilizare a multor puncte de încărcare rămâne extrem de scăzută.
Potrivit unei analize realizate de publicația Automobilwoche, un sfert dintre stațiile rapide de încărcare din Germania au fost folosite în 2024 într-un procent de doar 1–5%, iar în unele cazuri sub 1%, scrie Profit.ro.
Paradoxul este evident: în timp ce mulți potențiali cumpărători de mașini electrice susțin că ezită din cauza lipsei unei rețele de încărcare bine dezvoltate, realitatea arată că rețeaua există, dar nu este utilizată.
Prețurile ridicate ale automobilelor electrice, în comparație cu modelele convenționale sau hibride, contribuie semnificativ la reticența clienților.
Costuri mari, rentabilitate mică
Prețul unei stații rapide de încărcare, dotată cu două puncte, poate ajunge la câteva sute de mii de euro, dar încasările sunt slabe, în condițiile în care fiecare încărcare aduce doar câteva zeci de euro.
Lipsa de utilizare înseamnă că investițiile făcute de companii precum Ionity, susținută de mai mulți producători auto, se amortizează greu, dacă nu chiar deloc.
În mod ironic, unele dintre cele mai bune amplasamente pentru astfel de stații, în orașe sau în zonele adiacente, sunt ocolite de utilizatori, deoarece mulți proprietari de electrice preferă să încarce acasă, unde tarifele la energie sunt semnificativ mai mici.
Fenomenul nu este unic Germaniei. Și în România, companii ca ElDrive sau Renovatio au investit milioane de euro în infrastructură de încărcare, dar datele privind gradul real de utilizare lipsesc sau sunt incomplete. Cu toate acestea, este tot mai evident că multe stații rămân frecvent goale.
O piață suprasaturată, dar cu perspective
În prezent, în Europa activează peste 1.000 de companii care furnizează energie prin puncte de încărcare, însă o parte dintre ele se confruntă cu dificultăți financiare serioase.
Analiștii se așteaptă la un val de consolidări sau chiar falimente, pe măsură ce marile firme vor absorbi operatorii mai mici, incapabili să susțină cheltuielile de întreținere și operare.
Totuși, viitorul nu este sumbru. Se anticipează o revenire a interesului pentru mașinilor electrice, mai ales odată cu lansarea de noi modele în segmentele accesibile, cu prețuri sub 25.000 sau chiar 20.000 de euro.
Mărci precum Renault, Citroën, MG sau BYD pregătesc oferte agresive pentru următorii ani, ceea ce ar putea impulsiona cererea și, implicit, utilizarea stațiilor de încărcare.
Până atunci, însă, rețeaua de încărcare din Germania, și din alte țări europene, riscă să devină o infrastructură de lux subutilizată, în care optimismul tranziției energetice s-a ciocnit de realitățile pieței și ale portofelului consumatorului.