Străzile din România, cele mai periculoase din Europa, din nou. Câți oameni și-au pierdut viața din cauza șoferilor români, a accidentelor
România continuă să conducă topul țărilor europene cu cele mai multe decese cauzate de accidente rutiere. Statisticile sunt alarmante: în 2024, s-au înregistrat 86 de decese la un milion de locuitori, un număr mult peste media europeană. Principalele cauze ale accidentelor grave pe șoselele din țara noastră rămân indisciplina pietonilor, viteza excesivă și comportamentul periculos al bicicliștilor. Deși au fost implementate măsuri pentru reducerea acestor incidente, drumul spre o circulație mai sigură este încă plin de obstacole.
Statistici alarmante: victimele accidentelor rutiere din 2024
În primele 11 luni ale anului 2024, peste 1.300 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din România, iar alte aproape 3.000 au fost rănite grav. Datele furnizate de autorități scot la lumină un tablou sumbru al situației actuale: aproape 700 de pietoni au fost responsabili pentru producerea unor accidente, în timp ce peste 600 de incidente au fost cauzate de șoferii care nu au respectat limitele de viteză.
Un aspect pozitiv, însă, este scăderea numărului total de accidente și răniți comparativ cu 2023. Poliția Română a raportat o ușoară îmbunătățire, atribuită în parte modificărilor aduse Codului Rutier și măsurilor de siguranță implementate. În acest sens, s-au montat parapete mobile pe sectoarele de drum periculoase și au fost construite noi sensuri giratorii pentru a fluidiza traficul.
Cu toate acestea, specialiștii atrag atenția asupra lipsei unor schimbări mai profunde, precum modernizarea infrastructurii rutiere și educarea participanților la trafic.
„Șoferii din România nu sunt pregătiți pentru condițiile variabile de drum. De fiecare dată când avem fenomene meteorologice, cum ar fi ceața sau fumul, apar accidente în lanț. Factorul uman trebuie să se ajusteze, dar acest lucru nu se poate realiza fără educație rutieră serioasă”, afirmă Emil Gâtej, expert în conducere defensivă, într-un interviu pentru Digi24.
Măsuri luate și pașii următori pentru reducerea accidentelor
Pentru a diminua numărul de tragedii rutiere, autoritățile române au înăsprit Codul Rutier în 2024, introducând sancțiuni mai dure pentru abaterile grave. De asemenea, s-a pus un accent mai mare pe îmbunătățirea siguranței pe drumurile periculoase. Montarea de parapete mobile și construirea de sensuri giratorii reprezintă pași importanți, dar insuficienți.
Una dintre soluțiile cheie menționate de experți este modernizarea infrastructurii rutiere, care să includă drumuri mai bine proiectate, semnalizare clară și tehnologii inteligente pentru managementul traficului. În paralel, educația rutieră trebuie să devină o prioritate.
„Fără o schimbare în mentalitatea șoferilor și a pietonilor, vom continua să vedem aceleași greșeli repetându-se. Conducerea defensivă și respectarea regulilor de circulație trebuie promovate încă de la școala de șoferi”, adaugă Gâtej.
Un alt aspect important este conștientizarea importanței vitezei adaptate la condițiile de drum. Mulți șoferi ignoră riscurile asociate vitezei excesive sau condițiilor meteorologice dificile, ceea ce duce la accidente în lanț, mai ales pe autostrăzi.
România poate ieși din acest top sumbru?
România are încă un drum lung de parcurs pentru a se alinia la standardele europene privind siguranța rutieră. Este clar că măsurile izolate nu vor aduce schimbarea dorită. Este nevoie de o abordare integrată care să includă modernizarea infrastructurii, înăsprirea legislației, implementarea tehnologiilor moderne și, mai presus de toate, o schimbare de mentalitate.
Dacă vrei să afli mai multe despre schimbările din domeniul rutier și alte subiecte de interes, găsești articole relevante aici. Transformarea traficului într-un mediu sigur este posibilă, dar implică un efort comun din partea autorităților, șoferilor și pietonilor. Numai astfel putem spera la un viitor în care România să nu mai fie lider în statistici tragice.