Soluția minune pentru decongestionarea traficului din Dubai care ar putea face valuri și la București, Brașov sau Cluj. Explicația românului care lucrat la ea în EAU
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/03/apartamente-dubai.jpg)
Dubaiul a devenit un reper pentru multe orașe din lume când vine vorba de mobilitate urbană, iar cel mai recent proiect al său bazat pe inteligență artificială și tehnologia 5G a redus traficul cu până la 40%. Deși pare o rețetă de succes ușor de replicat, lucrurile nu sunt chiar atât de simple în contextul românesc.
De ce nu putem copia modelul Dubai
Eduard Dumitrașcu, președintele Asociației Române pentru Smart City, atrage atenția asupra unei tendințe frecvente în administrația românească: imitarea modelelor străine fără adaptare la realitatea locală. „Dubai este un oraș tânăr, planificat de la zero, cu bulevarde late și rețele inteligente de infrastructură. Bucureștiul, înseamnă exact opusul: o construcție stratificată istoric, cu provocări urbanistice și densitate crescută.”
Conform lui Dumitrașcu, cheia nu este copierea unei soluții, ci adaptarea sa la nevoile specifice ale fiecărui oraș. Deși Bucureștiul, Brașovul sau Clujul nu dispun de infrastructura futuristă a Dubaiului, pot adopta aceleași principii de colectare a datelor, analiză și decizie asistată de AI.
Ce ar putea funcționa și în orașele din România
Soluția implementată în Dubai se bazează pe o rețea de senzori conectați la infrastructura 5G, care colectează date despre fluxurile de trafic în timp real. Algoritmii de inteligență artificială analizează aceste date și ajustează semafoarele, direcționează traficul și prioritizează transportul public. În București, doar câteva artere dispun de un sistem inteligent de management al traficului, iar integrarea AI este abia la început.
Un avantaj important este că rețelele 5G se dezvoltă rapid în marile orașe românești, ceea ce deschide oportunități reale pentru digitalizarea mobilității urbane. TPBI gestionează deja rețeaua de transport public din Capitală, iar există inițiative punctuale în Buzău, Iași sau Cluj pentru testarea soluțiilor smart city.
Transportul public rămâne esențial
Orice strategie de reducere a aglomerației urbane trebuie să aibă la bază un sistem de transport public eficient. Peste 3 miliarde de lei au fost deja alocați în 2024 pentru modernizarea flotei de autobuze, troleibuze și tramvaie electrice. Fără aceste investiții, nici cea mai avansată tehnologie nu poate convinge ȟoamenii să renunțe la propriul autoturism.
Dubai a reușit performanța de a transfera o parte semnificativă a traficului spre transportul public și alternativ, pentru că a pregătit infrastructura și a integrat toate canalele de mobilitate sub o platformă comună. În schimb, în orașele din România, această etapă de integrare digitală și colaborare instituțională este abia la început.
Tehnologia nu lipsește, lipsește viziunea
„Tehnologia este accesibilă, scalabilă și chiar susținută prin fonduri europene. Ce ne lipsește este o viziune coerentă și o strategie pe termen lung, care să fie urmată indiferent de schimbările politice sau administrative”, atrage atenția Eduard Dumitrașcu.
Birocrația, fragmentarea deciziilor între autorități locale și centrale, lipsa de continuitate și reticența față de open data sunt câteva dintre blocajele invocate. Fără date deschise, algoritmii AI nu pot lua decizii precise, iar fără colaborare interinstituțională, proiectele rămân izolate.
Un model adaptat, nu copiat
Dubaiul poate fi o sursă de inspirație, dar soluțiile trebuie adaptate la specificul fiecărui oraș românesc. Bucureștiul, Brașovul, Clujul au nevoie de infrastructură digitală, de investiții etapizate, de implicarea cetățenilor prin aplicații de mobilitate integrată și de o guvernanță care înțeleage că traficul urban nu se rezolvă cu patch-uri tehnologice, ci cu strategie, perseverență și viziune pe termen lung, conform Adevărul.ro.