Şoferii, nemulţumiţi de intrarea pe A1 de pe A0. Conducătorii auto, dezorientaţi de şosea: „Sunt foarte periculoase la vitezele alea”
Deschiderea unei autostrăzi noi este, în general, un motiv de bucurie pentru șoferi, mai ales când aceasta promite fluidizarea traficului și reducerea timpilor petrecuți pe drumuri aglomerate. Totuși, uneori realitatea din teren contrazice planurile optimiste. În cazul recent al lotului deschis pe Autostrada A0, exact acolo unde se intersectează cu A1, șoferii au început deja să semnaleze probleme serioase.
Ocolirea Bucureștiului se face mai repede, dar cu riscuri
De la 1 iulie 2025, odată cu inaugurarea ultimului lot al secțiunii sudice a Autostrăzii 0, între nodul cu DN6 și cel cu A1, șoferii pot ocoli Capitala în mai puțin de 30 de minute. Această conexiune unește practic autostrăzile București – Nădlac și București – Constanța, permițând tranzitarea directă a țării de la Curtea de Argeș până la Marea Neagră în regim de autostradă.
În teorie, infrastructura modernizată ar trebui să ușureze viața șoferilor. În realitate, însă, punctul de conexiune dintre A0 și A1 a devenit rapid un motiv de frustrare pentru conducătorii auto. Problema pare să nu fie neapărat traficul, ci modul în care a fost proiectat nodul rutier care leagă cele două autostrăzi.
Bretele prea scurte și benzi insuficiente creează haos
Șoferii care circulă dinspre est pe A0 și vor să intre pe A1 către Pitești se confruntă cu o bretea cu o singură bandă, scurtă și îngustă. După ce se coboară de pe A0, cei care vor să intre pe A1 au la dispoziție doar 150 de metri de bandă de accelerare pentru a se încadra pe prima bandă a autostrăzii. Situația este și mai complicată de faptul că această bandă de accelerare se suprapune cu cea de decelerare, folosită de șoferii care vin din sens opus și doresc să urce pe A0.
Această configurare a dus deja la formarea de cozi kilometrice, după cum arată un videoclip postat de un internaut, care susține că a întâlnit o coloană de mașini pe A0 de aproape un kilometru, formată în zona de acces spre A1.
Nemulțumirile șoferilor se adună
Comentariile celor afectați nu au întârziat să apară.
„Banda de accelerare în A1 este prea scurtă pentru a te încadra să intri pe banda 1“, a remarcat un utilizator.
Altul a subliniat pericolul: „E și periculoasă ieșirea din A0 în A1… aceeași bandă de ieșire/intrare din/în A1“.
Un alt șofer a atras atenția asupra faptului că proiectul pare învechit:
„Ideea este că ăștia în 2020, când s-a început autostrada, au lucrat după programul făcut în …2000, iar acum traficul s-a triplat“.
Criticile nu se opresc aici. Un alt comentator a punctat lipsa de viziune în planificare:
„Era de așteptat… Din moment ce legătura A0-A1 are o singură bandă și când intri pe A1 trebuie să le cedezi trecerea celor care intră pe A0, în câteva sute de metri… plus că aproape e inexistentă banda de accelerare“.
Apeluri la extinderea autostrăzii
Mai mulți șoferi au sugerat că A1 ar trebui extinsă la trei benzi pe sens în zona nodului cu A0, pentru a putea face față volumului ridicat de trafic. Deși problema a fost semnalată oficialului Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, până în prezent nu a fost oferit un răspuns oficial.
Deși noua autostradă oferă avantaje evidente în ceea ce privește timpul de deplasare, modul în care a fost gândit și executat acest punct de intersecție ridică mari semne de întrebare cu privire la siguranța rutieră și eficiența traficului.