Soarta primei mașini electrice românești. Ce s-a întâmplat cu EV-ul produs la Cluj-Napoca, de fapt
Prima mașină electrică românească modernă, creată la Cluj-Napoca de compania Newcar4future SRL, rămâne un proiect simbolic al inovației locale, chiar dacă nu a ajuns în producția de serie.
Voicu Oprean, fondatorul AROBS și principalul investitor, a povestit la podcastul Digital Shift cum a luat naștere această inițiativă ambițioasă, care a demonstrat că România poate inova chiar și cu resurse limitate.
Ideea a apărut în urmă cu un deceniu, după un eșec neașteptat: o mașină cu caroserie din lemn expusă la un târg din Germania a fost retrasă din cauza riscului de incendiu. De acolo a pornit planul construirii unei mașini electrice moderne.
„Ne-am dorit să arătăm că putem face o mașină complet electrică, cu soluții inovatoare. Am lucrat cu furnizori din automotive, dar am ales să dezvoltăm intern părțile esențiale, precum sistemul de management al bateriei”, a explicat Oprean, potrivit SpotMedia.
Inovație cu buget redus, dar obstacole birocratice majore
Prototipul rezultat a fost o mașină cu caroserie din fibră de carbon, motor de 300 CP, cuplu impresionant de 1.500 Nm pe roată și autonomie de 300 km. Mașina a integrat tehnologii moderne, precum camere video în locul oglinzilor laterale și un sistem de propulsie direct în roți, considerat inovator la acea vreme.
Cea mai mare provocare a fost însă certificarea. „RAR cerea deschidere cu cheie, deși multe modele electrice moderne, inclusiv Tesla, folosesc soluții alternative. Ne-a luat peste un an să obținem aprobările necesare. În final, mașina a primit doar numere roșii, de probă”, a spus investitorul, potrivit sursei citate anterior.
Costurile de dezvoltare au ajuns la 500.000 de euro, finanțarea fiind asigurată parțial printr-un proiect al Universității Tehnice din Cluj-Napoca și prin aportul investitorilor privați. Deși s-a discutat posibilitatea unei mini-serii de producție, proiectul nu a reușit să treacă în faza comercială.
Un „statement” al inovației românești
Voicu Oprean consideră că proiectul a fost un succes din perspectiva demonstrației tehnice: „Am arătat că putem face o mașină electrică cu bani puțini și parteneriate locale. Sigur, poate ar fi fost bine să inovăm acum 20 de ani și să vindem tehnologia mai departe. Dar am vrut să demonstrăm că România are potențial”.
În prezent, viitorul prototipului rămâne incert. Există posibilitatea reconversiei sau a atragerii unor fonduri europene pentru dezvoltări ulterioare. Chiar dacă proiectul nu a generat profit, a deschis discuția despre capacitatea României de a crea tehnologii auto avansate cu resurse limitate.