28 iul. 2025 | 10:49

Skoda depășește Porsche la profit: Cum s-a transformat „ruda săracă” într-un pilon de salvare pentru Volkswagen

AUTO
Share
Skoda depășește Porsche la profit: Cum s-a transformat „ruda săracă” într-un pilon de salvare pentru Volkswagen
Skoda depășește Porsche la profit / Foto: AI (Colaj Playtech.ro)

Industria auto europeană trece printr-o transformare neașteptată în 2025, iar unul dintre cele mai elocvente exemple vine din cadrul grupului Volkswagen.

Dacă în trecut Porsche era considerată bijuteria coroanei, cu marje de profit spectaculoase și o clientelă premium loială, anul acesta Skoda,odinioară percepută drept un brand economic, a depășit marca sportivă la capitolul profit operațional și eficiență financiară.

Conform raportului financiar publicat de Volkswagen AG în iulie 2025, Skoda a înregistrat un profit operațional de 739 milioane de euro în trimestrul al doilea, cea mai mare sumă din istoria companiei cehe.

Acest lucru reprezintă o marjă de profit de 9,5%, nivel care rivalizează cu performanțele brandurilor premium. În contrast, Porsche a înregistrat doar 154 milioane de euro profit operațional, cu o marjă de 1,9%, față de 17,8% în aceeași perioadă a anului trecut. Rezultatul Porsche include însă și pierderi contabile excepționale.

Porsche, afectată de probleme structurale: scăderi în China și tarife punitive în SUA

Scăderea performanței financiare a Porsche are mai multe cauze. Printre cele mai importante se numără prăbușirea vânzărilor pe piața chineză, unde brandul german se confruntă cu o concurență intensificată din partea producătorilor locali de vehicule electrice.

În plus, politica tarifară din SUA pune presiune pe costuri: toate vehiculele Porsche vândute în Statele Unite sunt produse în Europa, iar taxele impuse de administrația americană reduc competitivitatea mașinilor germane.

Conducerea Porsche a admis că actualul model de business „nu mai funcționează” și a avertizat angajații cu privire la viitoare măsuri de reducere a costurilor.

Probleme similare se resimt și la nivelul Audi, care încearcă să recâștige teren în China prin lansarea unui brand electric complet nou, dar fără logo-ul iconic cu patru cercuri, o concesie ce subliniază presiunea de pe piață.

Skoda devine exemplu pentru grupul Volkswagen. Vorbim despre calitate îmbunătățită și costuri competitive

Într-un context global instabil, Skoda a reușit să transforme imaginea de brand low-cost într-un avantaj strategic. Cu un design mai sofisticat, tehnologii moderne și o ofertă atractivă de vehicule electrice, precum SUV-ul Enyaq, compania a devenit un jucător relevant în Europa.

În plus, Skoda beneficiază de costuri de producție reduse și de sinergii cu alte mărci din grupul Volkswagen, ceea ce îi permite să livreze performanță financiară fără a compromite calitatea.

Directorul financiar al VW, Arno Antlitz, a declarat că „Skoda arată ce se poate obține atunci când ai un produs competitiv și o structură de costuri bine gândită”.

Pe fondul scăderii generale a câștigurilor Volkswagen, veniturile din prima jumătate a anului s-au redus cu 33%, ajungând la 6,7 miliarde de euro, Skoda s-a dovedit a fi un colac de salvare pentru întregul grup.