Se schimbă viteza legală pe şosele, dar şi indicatoarele rutiere. Şoferii din acest stat european trebuie să fie cu mare băgare de seamă, vor curge amenzi
Regulile de circulație diferă considerabil de la o țară la alta în Europa, iar Republica Cehă se pregătește să devină prima țară care va introduce limite de viteză mai mari pe autostrăzi. În prezent, limita maximă este de 130 km/h, dar din această vară, pe anumite tronsoane, șoferii vor putea circula cu 150 km/h. Această schimbare vine cu noi semne rutiere și o atenționare clară: cei care depășesc viteza permisă riscă amenzi usturătoare.
Republica Cehă testează noua limită de viteză
Testele vor începe în luna iunie, iar primele indicatoare cu noile limite vor fi montate în martie și aprilie. Autostrada D3, între Tábor și České Budějovice, va fi prima zonă în care va fi implementată măsura. Pe lângă aceasta, și anumite sectoare din autostrăzile D11 și D1 vor beneficia de noua limită, dar doar pe tronsoanele drepte, fără curbe periculoase.
Ministrul Transporturilor, Martin Kupka, a subliniat că această măsură este experimentală și va fi monitorizată atent pentru a evalua impactul asupra siguranței rutiere.
Republica Cehă nu este singura țară care modifică limitele de viteză. În Italia, din 2023, pe anumite autostrăzi moderne, este permisă circulația cu 150 km/h. În schimb, Germania rămâne un caz special, având multe segmente fără limită de viteză impusă, dar există presiuni pentru introducerea unei restricții de 130 km/h.
În alte țări europene, limitele de viteză variază astfel:
- Germania – 130 km/h (recomandat, dar nu obligatoriu pe anumite segmente)
- Franța – 130 km/h (110 km/h pe carosabil umed)
- Belgia, Spania, Elveția – 120 km/h
- Austria, Croația, Danemarca – 130 km/h
- Marea Britanie – 112 km/h
- Olanda – 130 km/h (dar doar între orele 19:00 și 06:00)
Aceste variații creează adesea confuzie în rândul șoferilor care călătoresc în mai multe state. În Elveția și Olanda, amenzile pentru viteză sunt extrem de mari, iar în Germania, chiar dacă nu există limită pe unele porțiuni, șoferii pot fi sancționați dacă provoacă accidente din cauza vitezei excesive.
Cum stă România la capitolul limite de viteză
În România, limitele de viteză pe șosele sunt următoarele:
- Autostrăzi – 130 km/h
- Drumuri expres – 120 km/h
- Drumuri naționale europene (E) – 100 km/h
- Drumuri județene și comunale – 90 km/h
Citește și: Cum poți scăpa de amenda primită de la radarele e-Sigur în 2025. Trei soluții legale
În cazul în care un șofer depășește limitele stabilite, sancțiunile sunt severe:
- Depășirea cu 10-20 km/h → 2-3 puncte de penalizare și amendă între 330-495 lei
- Depășirea cu 21-30 km/h → 4-5 puncte de penalizare și amendă între 660-825 lei
- Depășirea cu 31-40 km/h → 6-8 puncte și amendă de 990-1.320 lei
- Depășirea cu peste 50 km/h → Suspendarea permisului 90 de zile și amendă de 1.485-2.970 lei
Mai mult, șoferii care depășesc limita cu peste 70 km/h riscă reținerea permisului pentru 120 de zile.
Multe voci susțin că Europa ar trebui să aibă o limită unică de viteză pe autostrăzi, dar infrastructura și tradițiile rutiere diferă prea mult între state. În prezent, fiecare țară își stabilește propriile reguli, iar șoferii care circulă în străinătate trebuie să fie foarte atenți pentru a evita sancțiunile.