Se deschide circulației primul drum făcut de chinezi în România. Zona în care a fost construită șoseaua
România bifează un moment important în infrastructura rutieră: miercuri va fi deschisă circulației centura municipiului Zalău, primul drum nou construit pe teritoriul țării de o companie din China. Proiectul, așteptat de ani buni de locuitorii din zonă, marchează o premieră și vine după întârzieri care au pus la încercare răbdarea autorităților locale și a șoferilor.
Drumul mult așteptat de locuitorii din Zalău
Anunțul a fost făcut de Horațiu Cosma, secretar de stat în Ministerul Transporturilor și originar din județul Sălaj. Oficialul a subliniat că deschiderea șoselei are o încărcătură personală, amintind că, în 2021, în timpul unui mandat scurt la Transporturi, a contribuit la deblocarea procedurilor birocratice și la pornirea efectivă a lucrărilor. Deși planul inițial prevedea finalizarea proiectului într-un interval mult mai scurt, realitatea din teren a dus la o întârziere de aproape trei ani.
„În 2021, în scurtul mandat la Ministerul Transporturilor, am pus umărul la soluționarea birocrației și la pornirea șantierului. Deși proiectul trebuia finalizat în următorii doi ani, termenele au fost depășite nepermis de mult. O întârziere de aproape 3 ani, care a generat multă frustrare în comunitate. Acum, odată cu revenirea la Ministerul Transporturilor, trăiesc un sentiment de ușurare și de bucurie să văd cum ocolirea rutieră a Zalăului se transformă în realitate”, a transmis Cosma.
Centura Zalău are o lungime de aproximativ 5,5 kilometri și va prelua traficul de tranzit dintre localitățile Hereclean, Aghireș și zona Meseșului, scoțând camioanele și mașinile grele din interiorul orașului. Efectele sunt așteptate imediat: mai puțină aglomerație, un trafic mai sigur și o calitate mai bună a aerului pentru locuitori.
„Orașul din care provin va răsufla ușurat. Traficul de tranzit va ocoli Zalăul, iar circulația din interior va deveni mult mai fluentă, aerisită și mai sigură”, a mai explicat secretarul de stat.
Proiectul, realizat de o companie chineză
Lucrările au fost realizate de compania chineză Sinohydro, care a primit undă verde pentru începerea construcției în martie 2021. Contractul, semnat de CNAIR în iulie 2020, vizează proiectarea și execuția variantei de ocolire a municipiului Zalău și are o valoare de peste 185 de milioane de lei, fără TVA. Finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile, iar asocierea câștigătoare a fost formată din SINOHYDRO CORPORATION LIMITED și o firmă românească.
Inițial, durata contractului prevedea șase luni pentru proiectare și doi ani pentru execuție, însă realitatea din teren a prelungit semnificativ termenul de finalizare. Cu toate acestea, deschiderea șoselei este privită ca un pas esențial pentru dezvoltarea județului Sălaj. Privind spre viitor, oficialii din Transporturi vorbesc despre proiecte și mai ambițioase.
„După inaugurarea centurii, orizontul se deschide frumos pentru Sălaj: în 2026 facem tot posibilul să dăm în circulație circa 100 km din Autostrada Transilvania, spre Cluj și spre Oradea”, a mai precizat Cosma.
În prezent, acesta rămâne unul dintre puținele proiecte majore de infrastructură rutieră realizate de companii chineze în România, alături de un lot din Autostrada de Centură a Capitalei (A0).