Schimbările de la Evaluarea Națională, explicate de ministrul Educației. Daniel David, lămuriri pentru elevi și părinți: „Examenul naţional în clasa a opta îl consider limitat”
Evaluarea Națională, așa cum o știm azi, ar putea suferi schimbări importante în următorii ani. Ministrul Educației, Daniel David, a explicat într-o serie de declarații recente de ce consideră actualul format „”imitat” și de ce este nevoie de o regândire profundă a modului în care sunt testați elevii de clasa a opta.
Examenul actual, considerat restrictiv și incomplet
În cadrul unei conferințe de presă susținute miercuri, ministrul Educației, Daniel David, a vorbit deschis despre viziunea sa privind viitorul Evaluării Naționale.
Oficialul consideră că formatul actual, concentrat exclusiv pe Limba română și Matematică, este insuficient pentru a oferi o imagine corectă asupra competențelor elevilor.
”Pentru mine e o problemă majoră. Examenul naţional în clasa a opta îl consider limitat prin cele două discipline şi îl consider foarte restrictiv prin faptul că este evaluare punctuală care grevează parcursul educaţional al copiilor”, a spus Daniel David, potrivit news.ro.
El a explicat că modelul actual nu e compatibil cu obiectivul de a forma și evalua toate cele opt competențe-cheie pe care sistemul educațional ar trebui să le dezvolte în elevi.
Inspirat de modelele europene
Daniel David a oferit și exemple internaționale care pot fi adaptate în România. El a menționat sistemele din Franța și Italia, unde evaluările sunt standardizate, dar construite astfel încât să acopere mai multe arii de competență.
”Vă rog să vă uitaţi la modelul din Franţa şi din Italia! Poţi să ai un test standardizat, cu subteste, care acoperă discipline diferite. Nu înseamnă că vei avea testul şi disciplina, că în momentul ăla am complicat lucrurile. Dacă se poate în alte ţări, cred că se poate şi în România.”
Ministrul a insistat că nu este vorba despre o schimbare ce va fi implementată imediat, dar care devine inevitabilă dacă România vrea o educație cu adevărat modernă și echitabilă.
Evaluarea tuturor competențelor, nu doar a două materii
Într-o altă conferință de presă, susținută luni, Daniel David a detaliat mai clar filosofia din spatele acestor schimbări dorite: ”Eu consider Evaluările Naţionale că nu sunt comprehensive, nu sunt suficient de informative.
Nu poţi să spui, pe de-o parte, că tu vrei să promovezi cele opt competenţe-cheie, iar Evaluările Naţionale tu ce faci, focalizezi pe două: Matematica şi Limba şi literatura română.”
Ministrul susține că toate competențele-cheie trebuie să fie incluse în procesul de evaluare, pentru a înțelege cu adevărat nivelul de pregătire al elevilor și eficiența școlilor.
Totodată, el consideră că evaluările standardizate pot ajuta la compararea reală între unități de învățământ și la identificarea domeniilor unde profesorii pot fi sprijiniți.
Astfel, se conturează tot mai clar dorința unei reforme în profunzime, menită să alinieze învățământul românesc la standardele europene.