Schimbare importantă la metrou: panouri anti-suicid, în premieră pe peroane
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/03/Schimbare-importanta-la-metrou-panouri-anti-suicid-in-premiera-pe-peroane.jpg)
Metrorex pregătește o schimbare importantă în modul în care funcționează stațiile de metrou din Capitală. Dacă până acum discuțiile despre siguranța peronului păreau doar idei rămase în sertare, proiectele încep, în sfârșit, să prindă contur. Noile stații ale Magistralei 4, ce va lega Gara de Nord 2 de Gara Progresul, vor fi echipate cu panouri de protecție din sticlă și uși automate – o premieră la scară largă în rețeaua de metrou din România.
Stațiile de metrou vor avea panouri de protecție
Este un pas spre o infrastructură urbană modernă, dar și un răspuns la cerințele tot mai apăsătoare ale societății privind siguranța călătorilor. În 2022, Metrorex a testat pentru prima dată sistemul de uși automate pe peronul stației Berceni. A fost un proiect-pilot menit să verifice atât comportamentul tehnic al sistemului, cât și reacția pasagerilor. Rezultatul? Nicio deficiență care să pună în pericol siguranța traficului.
Citește și: Ce salariu are un paznic la Metrou. Metrorex plătește anual o sumă exorbitantă pentru acești angajați
Totuși, extinderea acestei tehnologii a fost amânată ani la rând, din lipsă de finanțare și din cauza contextului economic marcat de pandemie și de creșterea costurilor operaționale. Acum, datorită fondurilor europene nerambursabile, Metrorex reia planurile cu un obiectiv clar: dotarea tuturor stațiilor viitoarei Magistrale 4 cu panouri de sticlă la marginea peronului și uși culisante automate, care se deschid doar după oprirea trenului.
Instalarea acestor panouri este mai mult decât o simplă măsură estetică. Ele funcționează ca un „baraj de protecție”, prevenind incidentele tragice sau neatențiile care pot duce la căderi pe șine. După incidentul grav din 2017, când o tânără a fost împinsă în fața trenului în stația Piața Victoriei, ideea montării unor uși culisante a devenit tot mai presantă.
Citește și: Metrorex lansează o platformă online pentru reîncărcarea cardurilor contactless
La acel moment, Metrorex a avut discuții preliminare cu grupul francez Vinci, dar proiectul a rămas în stand-by. Ulterior, o petiție semnată de peste 15.000 de cetățeni și intervenția Avocatului Poporului au readus tema în atenția autorităților.
Planuri de extindere și provocări financiare
Deși în prima fază noul sistem va fi implementat pe Magistrala 4, Metrorex are în vedere și reabilitarea stațiilor aglomerate de pe Magistrala 2, unde se înregistrează cel mai mare trafic de pasageri.
Implementarea depinde însă de parcurgerea etapelor birocratice: studii de prefezabilitate, fezabilitate, avizări și, bineînțeles, asigurarea fondurilor. Reprezentanții Metrorex nu oferă încă un termen clar de finalizare, dar subliniază că investițiile vor continua treptat, în funcție de resursele disponibile și de prioritățile stabilite.
Citește și: Schimbare majoră la metrou, în beneficiul unei categorii de călători. Anunțul Metrorex
Cu o rețea ce cuprinde 64 de stații și aproape 79 de kilometri de cale dublă, Metrorex are în față o provocare logistică și financiară majoră. În 2023, compania a înregistrat o pierdere de peste 186 de milioane de lei, în ciuda unei cifre de afaceri de peste un miliard. Cu toate acestea, direcția pare clară: modernizarea și securizarea transportului subteran din București nu mai sunt opționale, ci necesare.
Panourile de protecție nu vor schimba doar imaginea stațiilor de metrou – ele vor redefini standardul de siguranță pentru zecile de mii de călători care folosesc zilnic acest sistem.