S-a schimbat Codul Rutier din România, regula fermoarului devine obligatorie. Ce trebuie să facă șoferii în trafic
O modificare recent adoptată tacit de Senatul României introduce o obligație clară pentru șoferi în condiții de trafic aglomerat sau restricționat: respectarea așa-numitei „reguli a fermoarului”. Începând cu această actualizare legislativă, comportamentul civilizat în trafic nu mai este doar o opțiune de bun simț, ci o obligație legală. Măsura este menită să reducă ambuteiajele, să prevină conflictele în trafic și să contribuie la o circulație mai fluentă în condiții dificile.
Această regulă, des întâlnită în Germania, Austria sau Olanda, presupune alternarea mașinilor din două benzi care se îngustează într-una singură, după principiul „una de pe stânga, una de pe dreapta”. Un gest simplu, dar care poate fluidiza substanțial circulația, mai ales în zonele afectate de lucrări, accidente sau alte tipuri de blocaje rutiere.
Cum funcționează regula fermoarului în practică
Regula fermoarului se aplică în momentele în care o bandă de circulație devine indisponibilă – fie din cauza lucrărilor de întreținere, fie din pricina unui accident sau a unei restricții temporare. În astfel de situații, șoferii care circulă pe banda rămasă liberă sunt obligați să permită, în mod alternativ, accesul mașinilor de pe banda blocată. Fiecare vehicul de pe banda activă trebuie să lase loc unuia de pe banda afectată, exact cum se închid dinții unui fermoar.
Această manieră de încadrare a vehiculelor reduce timpul de staționare, scade nivelul de stres la volan și elimină comportamentele agresive din trafic, precum închiderea intenționată a altor șoferi sau accelerările bruște pentru a nu lăsa pe cineva să intre în față. Deși până acum era mai degrabă un gest de bunăvoință, odată cu intrarea în vigoare a acestei modificări legislative, comportamentul devine o obligație legală, iar nerespectarea lui atrage sancțiuni.
Ce prevede noua modificare a Codului Rutier
Potrivit noii completări aduse Ordonanței de Urgență 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, șoferii care circulă pe banda adiacentă celei blocate sunt obligați să permită, alternativ, accesul autovehiculelor de pe banda afectată. Acest lucru trebuie făcut chiar dacă, în mod obișnuit, acea bandă nu ar oferi prioritate.
Textul de lege adoptat de Senat prevede clar că, „atunci când pe drumurile cu mai multe benzi de circulație pe sens, circulația pe una dintre benzi nu poate fi continuată din cauza unui obstacol, îngustare a drumului sau din orice alte motive, conducătorii vehiculelor de pe banda adiacentă sunt obligați să permită alternativ vehiculelor de pe banda afectată să se încadreze pe banda adiacentă”.
Această modificare a fost adoptată tacit de Senat în data de 19 iunie și urmează să fie discutată în Camera Deputaților, for decizional. Inițiativa legislativă aparține unui grup de parlamentari – în special de la USR – care susțin că astfel de măsuri sunt deja aplicate cu succes în multe state europene și contribuie semnificativ la decongestionarea traficului.
Ce sancțiuni riscă șoferii care ignoră regula
Nerespectarea regulii fermoarului nu este doar un act de lipsă de politețe, ci și o contravenție sancționabilă. În textul proiectului legislativ este prevăzut că șoferii care refuză să permită încadrarea alternativă riscă o amendă încadrată în clasa I de sancțiuni. Asta înseamnă 2 până la 3 puncte de amendă, ceea ce poate însemna o amendă de până la 495 de lei (conform valorii punctului de amendă stabilit în 2025 la 165 de lei).
În plus, prin aplicarea acestor sancțiuni, autoritățile speră să descurajeze comportamentele agresive sau egoiste în trafic și să încurajeze o cultură rutieră bazată pe cooperare. Poliția Rutieră va avea astfel un cadru legal clar pentru a amenda pe cei care refuză să respecte această alternanță.
O regulă inspirată din modele europene
„Regula fermoarului” este de ani buni parte din codurile rutiere din Germania, Elveția, Olanda, Austria și Slovacia. În aceste țări, respectarea alternativă a accesului în zonele de îngustare a drumului este nu doar o normă legală, ci și un reflex bine înrădăcinat în cultura de trafic. Aceste practici au fost adoptate tocmai pentru că studiile au arătat că fluidizează semnificativ deplasarea și reduc riscurile de coliziune cauzate de nervozitate sau de lipsa de cooperare între participanții la trafic.
Prin introducerea acestei reguli în legislația românească, autoritățile speră să modernizeze cultura rutieră locală și să încurajeze un comportament preventiv și rațional. Este un pas firesc în contextul în care infrastructura rutieră este frecvent supusă reparațiilor, intervențiilor sau lucrărilor de extindere, iar ambuteiajele sunt o constantă a marilor orașe.
În final, implementarea acestei măsuri nu depinde doar de amenzi și de controale, ci și de modul în care fiecare șofer înțelege că a da prioritate în mod alternativ nu înseamnă că „pierde ceva”. Dimpotrivă, toți participanții la trafic au de câștigat din respectarea unei reguli simple, dar eficiente, care poate face diferența între o blocare totală și un trafic cât de cât fluid.