Românii cu mașini mai vechi de 15 ani: condiții de reparare și clarificări de la Bruxelles
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/01/Romanii-cu-masini-mai-vechi-de-15-ani-clarificari-esentiale-de-la-Bruxelles-despre-reparare.jpg)
Uniunea Europeană pune accent pe reducerea poluării și încurajarea achiziționării de mașini mai puțin poluante, dar procesul trebuie să fie treptat și bine organizat. În acest context, în primăvara anului trecut, o știre falsă a stârnit panică în rândul șoferilor români. Aceasta afirma că Uniunea Europeană ar fi interzis repararea mașinilor mai vechi de 15 ani. Clarificările oficiale transmise de Comisia Europeană demontează însă acest mit.
Știrile false și reacția Uniunii Europene
Informația că repararea vehiculelor mai vechi de 15 ani ar fi interzisă de UE a fost rapid dezmințită de Comisia Europeană. Potrivit acesteia, știrea nu doar că este neadevărată, ci și contraproductivă, alimentând neînțelegerile. Într-un comunicat oficial, reprezentanții Comisiei au explicat că orice mașină poate fi reparată, indiferent de vechimea sa, dacă proprietarul dorește acest lucru.
„Vă puteți repara întotdeauna mașina, chiar dacă acest lucru nu este rentabil. Totuși, dacă vehiculul este complet defect și imposibil de reparat, regulamentul european propune eliminarea responsabilă prin casare,” au precizat oficialii europeni.
Scopul reglementărilor europene
Noile propuneri de reglementare au în vedere clarificarea statutului mașinilor care nu mai pot fi utilizate sau reparate. În fiecare an, milioane de vehicule vechi dispar din registrele oficiale ale statelor membre UE. Multe dintre acestea sunt exportate ilegal și vândute ca „mașini rulate”, deși sunt inutilizabile, pentru a evita reglementările stricte privind eliminarea vehiculelor uzate.
Această situație generează probleme grave, cum ar fi frauda cu vehicule și utilizarea pieselor contrafăcute. UE încearcă să reducă astfel de practici prin reguli mai clare și măsuri care să limiteze aceste operațiuni ilegale. Reglementările propuse urmăresc să stabilească standarde stricte privind evaluarea stării vehiculelor și eliminarea celor care nu mai pot fi utilizate în siguranță.
Ce înseamnă pentru șoferii români?
Pentru proprietarii de mașini mai vechi de 15 ani, veștile sunt liniștitoare: vehiculele pot fi reparate în continuare, cu condiția respectării legislației naționale și europene. Repararea trebuie să se facă folosind piese omologate și să nu pună în pericol siguranța șoferului sau a altor participanți la trafic.
Totodată, vehiculele mai vechi trebuie să treacă anual de Inspecția Tehnică Periodică (ITP), unde se verifică starea lor tehnică. Dacă vehiculul îndeplinește toate cerințele, proprietarul îl poate utiliza fără restricții.
Mesajul Uniunii Europene
Prin aceste clarificări, Uniunea Europeană subliniază importanța combaterii știrilor false și educarea publicului cu privire la reglementările actuale. Bruxelles-ul încurajează adoptarea vehiculelor mai puțin poluante, dar fără a impune măsuri drastice care să afecteze șoferii, ci printr-o tranziție treptată.
Astfel, dacă dețineți o mașină mai veche de 15 ani, aceasta poate fi reparată și utilizată, cu condiția să fie respectate toate normele de siguranță și protecție a mediului.