26 feb. 2025 | 09:00

România, o forță în Europa la un capitol important. Industria auto, cumpărătorii de mașini noi, un exemplu pentru Occident

AUTO
România, o forță în Europa la un capitol important. Industria auto, cumpărătorii de mașini noi, un exemplu pentru Occident
Dacia Duster și Ford Puma, mașini românești

România continuă să se impună ca o forță în industria auto europeană, fiind una dintre puținele piețe din regiune care vor înregistra o creștere a vânzărilor de autoturisme noi în 2025. În timp ce alte țări din Europa Centrală, precum Polonia și Ungaria, se confruntă cu stagnare sau chiar scăderi, piața românească va înregistra un avans de 1,1% comparativ cu anul precedent.

Creștere a vânzărilor, dar scădere a producției

Raportul PwC Autofacts estimează că, deși vânzările de mașini noi vor crește ușor, producția auto va intra pe un trend descendent. În 2024, producția de autoturisme și vehicule comerciale ușoare a crescut cu 9%, ajungând la aproximativ 560.000 de unități. Totuși, din 2025, se preconizează o scădere anuală de 2,7% până în 2030, din cauza reducerii producției Renault și a stagnării activităților Ford.

Un alt aspect care influențează industria auto românească este îmbătrânirea accelerată a parcului auto. Cu o medie de 15,4 ani, România are al treilea cel mai îmbătrânit parc auto din Uniunea Europeană, după Cehia și Grecia. Pentru a contracara acest fenomen, autoritățile propun un sistem de taxare bazat pe principii ecologice, menit să stimuleze achiziția de vehicule noi.

„Piața autoturismelor noi a încheiat anul 2024 relativ bine și perspectivele sunt optimiste pentru 2025. Tendința este încurajatoare având în vedere fenomenul de îmbătrânire accelerată a parcului auto din România. Pentru a limita acest fenomen sunt necesare măsuri de stimulare a achiziției de mașini noi, de exemplu un nou sistem de taxare a autoturismelor pe principii ecologice. O astfel de măsură este prevăzută în PNRR și ar trebui îndeplinită pentru cererea de plată numărul patru, în iunie, conform autorităților.

În opinia noastră, taxarea pe principii ecologice poate lua în considerare măsuri care sunt conforme cu legislația europeană și sunt aplicate de alte state membre, precum revizuirea impozitului anual prin introducerea componentei de mediu, contribuția de mediu la înmatricularea autoturismelor sau introducerea contribuției pentru circulație”, a declarat Daniel Anghel, Country Managing Partner și Liderul industriei auto PwC România, citat de Adevărul.

România pe harta industriei auto europene

Dacia continuă să fie liderul pieței auto din România, cu o cotă de 30,2%, în ciuda unei ușoare scăderi a vânzărilor. Alte branduri, precum Toyota, Hyundai și Mercedes-Benz, au înregistrat creșteri semnificative, ceea ce sugerează o diversificare a preferințelor consumatorilor.

La nivel regional, România ocupă locul cinci în clasamentul producătorilor auto, fiind depășită de Cehia, Slovacia, Polonia și Ungaria. Se estimează că până în 2028, Ungaria va urca în acest clasament datorită expansiunii producției Mercedes-Benz.

Deși segmentul vehiculelor utilitare ușoare a înregistrat o creștere de 30,8% în 2024, vânzările acestora sunt așteptate să scadă cu 7,5% în 2025. Cu toate acestea, previziunile pe termen lung indică o revenire a acestui segment și o creștere generală de peste 20% până în 2028.

Perspective pentru industria auto românească

În ciuda provocărilor, România rămâne una dintre puținele piețe europene cu perspective optimiste. Creșterea vânzărilor de autoturisme noi și măsurile de stimulare a înnoirii parcului auto ar putea contribui la menținerea industriei auto pe un trend pozitiv. Cu toate acestea, pentru a-și consolida poziția, România trebuie să adopte politici economice eficiente și să sprijine tranziția către vehicule mai ecologice, într-un context european tot mai orientat spre sustenabilitate.