16 apr. 2025 | 14:19

Rolex, coroana și geneza unui imperiu al eleganței. Cum a reușit un copil sărman și orfan să creeze cel mai cunoscut brand de ceasuri de lux din lume

Special
Share
Rolex, coroana și geneza unui imperiu al eleganței. Cum a reușit un copil sărman și orfan să creeze cel mai cunoscut brand de ceasuri de lux din lume
Hans Wildorf, fondatorul brandului de ceasuri Rolex. Foto Wikipedia, colorizare Playtech

Când spui Rolex, spui rafinament, precizie și inovație. Este unul dintre puținele branduri care și-au depășit domeniul de activitate, devenind un simbol al succesului și al distincției personale. În spatele acestei povești spectaculoase se află Hans Wilsdorf, un orfan născut în 1881, în Elveția, care a reușit să transforme o idee îndrăzneață într-un imperiu mondial al ceasurilor de lux.

Un copil orfan din Elveția a ajuns fondatorul unei legende a orologeriei

Rămas orfan la vârsta de doar 12 ani, Hans și frații săi au fost încredințați unchilor lor, care au decis să închidă afacerea de familie moștenită de la părinți. Deși provenea dintr-o familie cu tradiție în industria berii, Hans nu a urmat calea aceasta.

În schimb, destinul i-a scos în cale universul ceasurilor – un domeniu care îi va marca definitiv viața și îl va transforma într-un nume legendar.

La doar 19 ani, tânărul Wilsdorf a început să lucreze ca traducător pentru o companie de export de ceasuri, unde a descoperit complexitatea și precizia mecanismelor orologere. Aceasta a fost prima sa interacțiune cu ceasurile, una care avea să-i aprindă pasiunea.

După câțiva ani de experiență, în 1903 s-a stabilit la Londra, unde a fost angajat de o altă companie de ceasuri. Aici și-a consolidat cunoștințele și încrederea în propriile forțe, pregătindu-se pentru pasul cel mare: crearea propriei firme.

Cu sprijinul financiar al cumnatului său, Alfred Davis, Wilsdorf a înregistrat în 1905 compania Wilsdorf and Davis. Inițial, afacerea s-a axat pe asamblarea ceasurilor, folosind mecanisme elvețiene și carcase britanice, însă adevărata revoluție avea să vină odată cu ideea de a produce ceasuri de mână, o alegere neobișnuită la vremea respectivă, deoarece ceasurile de buzunar erau considerate mai masculine și mai potrivite pentru bărbați.

Cum a ales Hans Wildorf numele ”Rolex”

Hans Wilsdorf și partenerul său au înțeles rapid că pentru a impune ceasul de mână în fața ceasului de buzunar era nevoie de un produs impecabil. Astfel, au început să lucreze la crearea unui ceas de o fiabilitate excepțională, rezistent la umezeală, praf și șocuri – elemente ce afectau funcționarea ceasurilor clasice.

Un alt pas esențial a fost alegerea numelui brandului. Wilsdorf și-a dorit un nume scurt, ușor de pronunțat și de reținut în orice limbă, dar și elegant pe cadran.

A combinat litere în nenumărate moduri fără succes, până într-o dimineață când, după cum avea să povestească mai târziu, „cineva mi-a șoptit la ureche: Rolex”. Astăzi, semnificația exactă a numelui rămâne un mister, dar impactul său asupra lumii este incontestabil.

În 1910, Rolex devenea primul ceas de mână din lume care primea certificarea oficială pentru precizie cronometrica de la Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres (COSC).

Patru ani mai târziu, în 1914, Kew Observatory din Marea Britanie îi acorda certificarea de clasă A, o distincție rezervată anterior doar cronometrelor maritime.

Obsesia lui Wilsdorf pentru perfecțiune a dus în 1926 la lansarea colecției Oyster, primul ceas complet etanș, rezistent la apă și praf. Inovația a fost demonstrată publicului într-un mod spectaculos: ceasul a fost purtat de înotătoarea Mercedes Gleitze în traversarea Canalului Mânecii, fără să se defecteze.

Hans Wildorf, fondatorul brandului Rolex. Foto Belletemps

Hans Wildorf, fondatorul brandului Rolex. Foto Belletemps

Ceasurile funcționează chiar și în Groapa Marianelor, cel mai adânc loc al Terrei

În 1945, Rolex lansează modelul Datejust, primul ceas automat care afișează data într-o fereastră a cadranului. Modelul a fost echipat cu brățara Jubilee, creată special pentru această lansare, devenind rapid un simbol al eleganței clasice. De atunci și până astăzi, Datejust rămâne unul dintre cele mai iubite modele ale companiei.

Rolex nu a fost doar un pionier în design și mecanică, ci și un companion de încredere în cele mai grele provocări. În 1953, Sir Edmund Hillary și Tenzing Norgay purtau ceasuri Rolex în momentul cuceririi vârfului Everest – dovada supremă a robusteții și preciziei produselor companiei.

În domeniul scufundărilor, Rolex a fost la fel de inovator. În 1960, batiscaful Trieste a coborât în Groapa Marianelor, cel mai adânc punct de pe Terra, având atașat un ceas Rolex Deep Sea Special. Ceasul a funcționat perfect, chiar și la o presiune de 1.000 de atmosfere.

În 2016, James Cameron a repetat această performanță purtând un model experimental Rolex în cadrul propriei misiuni în Groapa Marianelor.

Brandul Rolex, implicat într-un caz faimos de crimă

Prezența Rolex în cultura contemporană nu poate fi ignorată. Scriitorul Ian Fleming, creatorul lui James Bond, era un admirator al brandului și purta un Rolex Explorer.

Agentul 007, în cărțile sale, purta un Submariner, un alt model legendar al companiei. Ceasul purtat de Fleming a fost licitat la Christie’s pentru aproape 100.000 de dolari.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, piloții britanici din Royal Air Force și-au cumpărat Rolex-uri pentru a înlocui modelele standard inferioare.

După ce ceasurile le-au fost confiscate în lagărele de prizonieri, Hans Wilsdorf le-a promis că le va înlocui gratuit. Aproximativ 3.000 de ceasuri au fost astfel trimise acestor eroi anonimi.

Brandul Rolex a fost chiar implicat într-un caz celebru de crimă. Ronald Platt, o victimă a consultantului financiar Albert Johnson Walker, purta un Rolex care a permis autorităților să stabilească cu exactitate ora morții și, ulterior, să identifice criminalul. Ceasul a devenit astfel o piesă-cheie în anchetă.

Ceasurile Rolex sunt cele mai cunoscute ceasuri de lux din lume. Foto Life

Ceasurile Rolex sunt cele mai cunoscute ceasuri de lux din lume. Foto Life

Văduv și fără moștenitori, Wilsdorf și-a donat întreaga avere unei fundații care sprijină cultura, educația și cercetările științifice

Hans Wilsdorf nu a fost doar un om de afaceri vizionar, ci și un filantrop discret. După moartea soției sale, a înființat Hans Wilsdorf Foundation, căreia i-a donat întreaga sa avere și acțiunile companiei Rolex. Fundația continuă și astăzi să sprijine educația, cultura și cercetarea științifică.

Astăzi, Rolex rămâne un simbol al excelenței orologere, cu modele iconice purtate de artiști, politicieni, exploratori și lideri din toate domeniile. Este un ceas al învingătorilor, al celor care aspiră la mai mult, al celor care reușesc.

Povestea lui Hans Wilsdorf este una de voință, determinare și viziune. Un copil sărman din Elveția a reușit să creeze nu doar un ceas, ci o legendă. O legendă care, la mai bine de un secol de la apariție, continuă să scrie istorie cu fiecare secundă care trece.