18 nov. 2025 | 18:00

Rețeaua IT din spatele lui Călin Georgescu. Suportul tehnologic al campaniei, construit de un grup slovac din zona blockchain

TEHNOLOGIE, ȘTIINȚĂ & DIGITAL
Share
Rețeaua IT din spatele lui Călin Georgescu. Suportul tehnologic al campaniei, construit de un grup slovac din zona blockchain
Un bărbat îl filmează pe Călin Georgescu în timp ce acesta vorbește cu presa, după decizia Curții Constituționale a României de a anula primul tur al alegerilor prezidențiale, 8 decembrie 2024. (Foto: Vadim Ghirdă / AP)

Un grup tehnologic din Bratislava, Slovacia, specializat în soluții blockchain, apare în centrul unei rețele care, potrivit mai multor surse, ar fi construit infrastructura online folosită de Călin Georgescu în campania prezidențială din 2024. Compania, numită Core Group, este controlată de omul de afaceri sud-african Michael Loubser și de fiul său, Ockert Loubser, și operează în România, Austria, Slovacia și Africa de Sud, printr-o combinație de firme, proiecte blockchain și aplicații digitale, notează Digi24.

Cine este Core Group și ce legături are cu România

Oficial, Core Group se prezintă drept o companie de software descentralizat, creatoare a rețelei proprii Core Blockchain și a unor instrumente asociate, precum Core Token și Core Coin – monede și soluții digitale destinate tranzacțiilor, comunicării, identității digitale și interacțiunilor sociale. În descrierea sa publică, grupul susține că dezvoltă aplicații pentru gestionarea datelor, inteligență artificială și infrastructură pentru economie digitală.

În acte, Michael Loubser apare ca asociat în mai multe firme din România, unele având ca parteneri persoane cu cetățenie rusă implicate în structuri ale Core Group, potrivit documentelor analizate de presă. Aceste conexiuni ridică întrebări suplimentare, în contextul în care, după anularea alegerilor prezidențiale din 2024, instituții ale statului român au indicat deja existența unei operațiuni de influență online coordonate din exterior în favoarea lui Călin Georgescu.

În paralel cu activitatea din Slovacia, Core Group și ecosistemul din jurul său – inclusiv companii precum CoDeTech sau proiecte listate pe bursă – sunt prezentate de Loubser drept parte a unei „infrastructuri de nouă generație” pentru stocare de date, rețele P2P și soluții de blockchain aplicate.

Întâlnirea din 2022 și oamenii cheie conectați la campanie

Numele Core Group a apărut public pentru prima dată în declarațiile consultantului financiar Francisc Dokonal, care susține că, în 2022, a participat la o întâlnire cu Călin Georgescu, intermediată de omul de afaceri Ionel Rusen. După discuția cu fostul candidat, Rusen i-ar fi prezentat mai mulți reprezentanți ai grupului din Bratislava: investitorul american Douglas Anderson, afaceristul Gabriel Prodănescu și Alfred Latschenberger, un om de afaceri austriac.

O sursă anonimă citată de presă a confirmat ulterior, pentru Digi24 și alte publicații, că aceeași structură – Core Group – ar fi entitatea care a conceput și gestionat infrastructura online folosită de Georgescu în 2024: site-uri, platforme de comunicare, instrumente de analiză de date și distribuție a mesajelor.

Douglas Anderson, investitor american care l-a susținut public pe Călin Georgescu în campanie, a făcut parte în 2021 din consiliul de administrație al Core Group și a apărut în interviuri alături de conducerea companiei. La rândul său, Gabriel Prodănescu este menționat în materiale ale Serviciului Român de Informații drept angajator al lui Bogdan Peșchir, nume asociat unor controverse din zona de securitate și informații, și ar fi participat la întâlnirile facilitate de Rusen.

Calin georgescu baie de multime

Un bărbat îl filmează pe Călin Georgescu în timp ce acesta vorbește cu presa. (Foto: Profimedia)

Cum se leagă infrastructura digitală de „fenomenul Georgescu”

Campania lui Călin Georgescu din 2024 a surprins prin forța prezenței online: miliarde de afișări, sute de milioane de vizualizări pe rețele sociale și un flux constant de conținut video și mesaje personalizate au ridicat întrebări în rândul specialiștilor despre dimensiunea reală a resurselor tehnice și financiare folosite. Oamenii de afaceri au estimat, ulterior, că efortul digital ar fi putut costa peste 50 de milioane de euro, în timp ce Georgescu a susținut că nu a investit personal niciun leu în campanie.

Potrivit surselor citate de presa românească, această „mașinărie online” ar fi fost posibilă tocmai datorită infrastructurii puse la dispoziție de Core Group – un conglomerat obișnuit să lucreze cu rețele distribuite, baze mari de date și automatizări de comunicare. Deocamdată, nu există o recunoaștere publică din partea companiei ori a lui Călin Georgescu privind rolul exact pe care l-a jucat acest grup în campanie, însă documentele, declarațiile și legăturile de afaceri conturate în ultimul an conturează imaginea unei rețele tehnice și financiare cu ramificații mult dincolo de granițele României.

Rămâne ca instituțiile de control și autoritățile de anchetă să stabilească, în final, dacă infrastructura digitală construită de grupul slovac a fost doar un serviciu tehnologic plătit sau parte a unei operațiuni mai ample de influență politică, cu mize regionale și internaționale.