„Regele șoselelor” rupe contractul de 1,2 miliarde € pentru Autostrada Unirii. Ce l-a făcut pe Umbrărescu să se retragă din cel mai greu tronson montan
UMB, compania de construcții a omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, a solicitat vineri, 30 mai 2025, rezilierea contractului pentru cel mai lung tronson montan al Autostrăzii „Unirii” A8. Proiectul, contractat pentru suma impresionantă de 1,2 miliarde de euro, era destinat Lotului 2A Ditrău-Grințieș, o secțiune extrem de complexă din județele Harghita și Neamț.
Constructorul s-a arătat nemulțumit de condițiile impuse, cerând o reducere a garanției de bune lucrări de la 1,5% la 0,5% din valoarea contractului. Propunerea a fost respinsă de Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), iar asocierea de constructori condusă de UMB a decis să solicite rezilierea. Decizia riscă să întârzie semnificativ lucrările pe una dintre cele mai importante autostrăzi din România, scrie Hotnews.ro.
Importanța lotului 2A al Autostrăzii A8
Lotul 2A Ditrău-Grințieș, parte din Autostrada A8 – cunoscută sub numele de Autostrada „Unirii” –, măsoară 38 de kilometri și traversează un teren montan extrem de dificil. Contractul prevede construcția a 63 de pasaje și viaducte, precum și a 19 tuneluri, reprezentând una dintre cele mai provocatoare secțiuni de infrastructură rutieră din România.
Contractul, semnat în martie 2025, urma să fie realizat în 54 de luni, dintre care 14 luni alocate proiectării și 40 de luni pentru execuția propriu-zisă. Proiectul este finanțat din fonduri europene prin Programul Transporturi 2021-2027 și din fonduri de la bugetul de stat.
Semnarea acestui contract reprezenta un moment important pentru CNIR, fiind primul său contract de proiectare și execuție. Pe atunci, directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, declara că echipa organizației a reușit să seteze un standard înalt de profesionalism și eficiență.
Rezilierea contractului ridică semne de întrebare
Solicitarea de reziliere venită din partea UMB scoate la lumină vulnerabilitățile procesului de licitație și executare în domeniul infrastructurii rutiere din România. UMB, un jucător puternic pe piața construcțiilor, și-a exprimat insatisfacția față de nivelul ridicat al garanției cerute pentru buna execuție a lucrărilor.
Decizia CNIR de a respinge solicitarea poate genera întârzieri semnificative în calendarul proiectului. Ordinul de începere, care ar fi trebuit să fie emis în prima jumătate a anului, includea planuri de finalizare a proiectării până în toamna lui 2026 și completarea lucrărilor până în 2030.
Rămâne de văzut dacă cele două părți vor ajunge la o soluție de compromis sau dacă va fi necesară reluarea licitației pentru lotul 2A. Fără un progres semnificativ, finalizarea Autostrăzii „Unirii” – un proiect vital pentru conectivitatea între Moldova și restul țării – riscă să fie amânată pe termen nedefinit.