Războiul comercial aviatic: Cum câștigă China în fața Europei
Conflictul din Ucraina a dus la o serie de sancțiuni reciproce între Rusia și țările occidentale, iar închiderea spațiului aerian rusesc pentru companiile aeriene europene a creat un dezechilibru semnificativ în transportul aerian internațional. În timp ce operatorii europeni se confruntă cu rute mai lungi și costuri sporite, companiile aeriene chineze profită de situație, extinzându-și rețelele de zbor către Europa.
Transportatorii europeni, precum Lufthansa, British Airways sau LOT Polish Airlines, au fost nevoiți să reducă sau să anuleze rute către China, din cauza costurilor crescute generate de ocolirea Rusiei. În schimb, companiile chineze continuă să folosească rutele directe, beneficiind de relațiile apropiate dintre Beijing și Kremlin. Această situație creează un avantaj competitiv major pentru China, în contextul unui război comercial aviatic care afectează grav transportul între Europa și Asia.
Rutele mai lungi și costurile sporite afectează operatorii europeni
Închiderea spațiului aerian rusesc a transformat zborurile între Europa și Asia într-o provocare logistică și financiară. Companiile aeriene europene sunt obligate să parcurgă rute mai lungi, ceea ce duce la un consum suplimentar de combustibil, plăți mai mari pentru echipaje și creșteri ale timpului de zbor. Potrivit unui studiu realizat de cercetători de la Centrul aerospațial german, rutele ocolitoare pot adăuga între 3.000 și 3.500 de kilometri distanței, prelungind timpul de zbor cu până la patru ore pe unele rute.
Această situație a dus la creșteri semnificative ale tarifelor aeriene. Studiul arată că zborurile care depășesc cu peste două ore durata normală ajung să crească prețurile biletelor cu până la 15%. Pe piețele sensibile la preț, acest lucru devine o piedică uriașă pentru operatorii europeni.
În consecință, mai multe companii aeriene din Europa au ales să anuleze complet rutele către Asia. LOT Polish Airlines a renunțat la zborul Varșovia-Beijing, Lufthansa a suspendat ruta Frankfurt-Beijing, iar British Airways și Scandinavian Airlines au făcut același lucru cu rutele lor către China. Aceste decizii reflectă dificultatea de a menține profitabilitatea în fața costurilor crescute.
Companiile chineze domină piața aeriană dintre Europa și Asia
În timp ce operatorii europeni reduc rutele, transportatorii chinezi își sporesc prezența pe piața aeriană dintre Asia și Europa. Air China, China Eastern Airlines și China Southern Airlines au profitat de avantajul rutelor directe și al costurilor mai mici, extinzându-și rețelele și acaparând o parte semnificativă din piață.
Air China, de exemplu, operează în prezent 32 de rute către Europa, depășind nivelul din 2019 cu peste 116%. Compania deține o cotă de piață semnificativă în țări precum Italia și Marea Britanie, unde transportatorii chinezi controlează până la 100% din traficul aerian pe unele rute.
China Eastern Airlines și-a extins operațiunile la 244 de curse săptămânale, iar China Southern Airlines a introdus noi legături directe între orașe europene și metropole din China. Potrivit publicației Global Times, transportatorii chinezi reprezintă acum 77% din traficul aerian dintre China și Europa, o creștere considerabilă față de 50% înainte de pandemie.
Această dominație este facilitată de relațiile politice dintre Beijing și Moscova, care permit companiilor chineze să utilizeze în continuare spațiul aerian rusesc. Astfel, în timp ce operatorii europeni sunt constrânși să accepte costuri mai mari și să își reducă activitatea, transportatorii chinezi își consolidează poziția pe piață, oferind servicii mai rapide și mai accesibile.
Perspective și soluții
Uniunea Europeană a recunoscut problema și a promis un studiu privind concurența neloială pe rutele internaționale. Cu toate acestea, scepticismul persistă în industrie, având în vedere lipsa unui consens politic și a unei voințe de a oferi despăgubiri operatorilor afectați.
Andrew Charlton, director general al companiei de consultanță Aviation Advocacy, consideră că transportatorii europeni ar putea încerca să facă lobby pentru impunerea acelorași restricții și concurenților lor, dar această soluție pare improbabilă.
Pentru moment, companiile aeriene europene rămân victimele circumstanțelor geopolitice, iar clienții resimt direct impactul prin creșterea tarifelor și scăderea numărului de opțiuni de zbor. Pe termen lung, soluția optimă ar fi restabilirea unui mediu politic mai stabil, care să permită revenirea la normalitate în industria aviației. Până atunci, avantajul rămâne de partea transportatorilor chinezi, care continuă să își consolideze poziția pe piața globală.