Radar pistol, radar fix și „mașina civilă”: cum se aplică amenzile de viteză în România
Viteza rămâne una dintre principalele cauze de accidente grave în România, iar autoritățile au extins în ultimii ani arsenalul de metode prin care surprind șoferii care încalcă limita. Dacă până acum câțiva ani vedeai mai ales clasicele Loganuri inscripționate cu radar, astăzi poți primi amendă după o măsurătoare făcută cu pistolul radar, de pe o mașină civilă sau chiar de la o cameră fixă integrată în noul sistem național de monitorizare a traficului.
Pentru tine, ca șofer, întrebarea importantă este mai puțin „de unde vine” măsurătoarea și mai mult cum se transformă aceasta într-o amendă sau suspendare de permis.
Cum funcționează radarul pistol și mașinile cu radar mobil
Pistolul radar este un dispozitiv portabil, folosit de polițiști pentru a măsura punctual viteza unui vehicul. Agentul poate sta pe marginea drumului, lângă o mașină inscripționată sau civilă, și îți poate înregistra viteza în câteva fracțiuni de secundă. Măsurătoarea este stocată și, în mod normal, este însoțită de imagine cu numărul de înmatriculare sau de o notare clară în raportul polițistului. Folosirea acestor dispozitive este reglementată prin OUG 195/2002 și norme metrologice specifice.
Mașinile cu radar mobil pot fi atât inscripționate, cât și neinscripționate, inclusiv „civile”, care se deplasează în trafic și măsoară viteza celorlalți participanți. După o perioadă în care s-a discutat intens despre obligativitatea presemnalizării radarelor, Curtea Constituțională a respins ideea ca o condiție absolută, tocmai pentru a evita situația în care șoferii respectă viteza doar pe segmentele cu panou de avertizare.
În prezent, noile reguli privind monitorizarea traficului prin radare mobile și camere integrate sunt legate de sistemul e-SIGUR, reglementat prin Legea 383/2022. Acesta permite utilizarea combinată a radarelor mobile și a altor echipamente pentru a urmări viteza pe tronsoane mai lungi, nu doar într-un singur punct.
Indiferent că viteza îți este măsurată cu pistolul radar sau dintr-o mașină civilă, sancțiunea ia naștere în momentul în care polițistul constată abaterea și întocmește procesul-verbal. De obicei, ești oprit pe loc, ți se comunică viteza înregistrată și semnezi sau refuzi să semnezi procesul-verbal.
Radarele fixe și camerele inteligente care dau amenzi de viteză
Pe lângă radarele mobile, România intră treptat într-o etapă în care camerele fixe și sistemele inteligente vor avea un rol mult mai mare. Sistemul e-SIGUR prevede montarea a sute de camere video de înaltă performanță pe drumurile naționale și autostrăzi, capabile să identifice automat numărul de înmatriculare, să-ți verifice viteza și, în viitor, chiar să coreleze datele cu alte sisteme, precum RCA sau rovinieta.
Aceste radare fixe pot măsura viteza instant sau media pe un anumit tronson. Dacă depășești limita cu valori mari, de peste 50 km/h, riști nu doar o amendă consistentă, ci și suspendarea permisului pentru 90 de zile, iar la depășiri de peste 70 km/h durata crește și mai mult. Codul Rutier prevede pentru astfel de abateri și un număr ridicat de puncte de amendă, care pot ajunge aproape de pragul la care permisul se suspendă și din cauza cumulului de puncte.
Avantajul autorităților este că nu mai depind de prezența fizică a unui polițist pe marginea drumului. Camera înregistrează, sistemul identifică mașina și, după validarea datelor, procesul-verbal poate fi transmis prin poștă la adresa proprietarului vehiculului. Pentru tine, disconfortul poate fi și mai mare, pentru că afli de abatere la distanță de câteva zile sau săptămâni, când nu îți mai amintești exact contextul.
Pe măsură ce toate aceste tehnologii intră în funcțiune, devine tot mai greu să „scapi” de o abatere de viteză. Singura strategie care funcționează pe termen lung este să îți calibrezi modul de a conduce astfel încât să nu depășești limitele, mai ales în zonele în care accidentele sunt frecvente și camerele sunt deja montate.