26 mart. 2025 | 21:44

Proiect ambițios. Europa va avea un metrou uriaș care unește 39 de orașe. Bucureștiul e pe listă

Știri social
Proiect ambițios. Europa va avea un metrou uriaș care unește 39 de orașe. Bucureștiul e pe listă

Un proiect futurist promite să transforme transportul european, conectând 39 de orașe printr-o rețea feroviară de mare viteză, care va funcționa asemenea unui sistem de metrou intercontinental. Inițiativa, denumită Starline, aparține think tank-ului danez 21st Europe și include și Bucureștiul pe lista metropolelor care vor beneficia de acest sistem revoluționar.

O rețea feroviară de mare viteză pentru un continent interconectat

Proiectul Starline vizează construirea unei rețele extinse care va lega nu doar orașe din Uniunea Europeană, ci și metropole din Marea Britanie, Turcia și Ucraina. Cu un termen ambițios de finalizare până în anul 2040, această infrastructură ar putea schimba radical modul în care oamenii călătoresc pe distanțe lungi în Europa.

Citește și: Când vom putea merge cu metroul până la Aeroportul Otopeni. Metrorex a semnat contractul. Magistrala M6 va avea 12 stații

Conform estimărilor, trenurile care vor circula prin această rețea vor atinge viteze de 300-400 km/h, ceea ce va face ca timpul de călătorie să fie cu 30% mai redus decât metodele actuale de transport. De exemplu, o călătorie de la Helsinki la Berlin ar dura puțin peste cinci ore, ceea ce ar oferi o alternativă competitivă față de zborurile interne sau călătoriile cu mașina.

Conceptul din spatele Starline este acela de ”metrou european”, unde trenurile circulă la intervale regulate, conectând principalele orașe ale continentului fără întârzieri majore. Un element esențial al proiectului este construcția unor stații noi, amplasate în afara orașelor mari, pentru a asigura conexiuni rapide cu infrastructura de transport locală, precum metroul, tramvaiele și autobuzele urbane.

Citește și: Metroul care va lega 39 de mari orașe europene, printre care și Bucureștiul: Când te vei putea plimba cu el

Acest sistem de transport va fi finanțat public și administrat de companiile naționale de căi ferate, fiind însă supravegheat de o nouă entitate – Autoritatea Feroviară Europeană. Aceasta va asigura coordonarea și gestionarea eficientă a proiectului, garantând standarde ridicate de siguranță și funcționare.

Un pas important în infrastructura europeană

În prezent, Uniunea Europeană lucrează deja la Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN-T), un proiect de integrare a infrastructurii feroviare și rutiere la nivel continental. Starline ar urma să completeze această inițiativă, oferind o alternativă rapidă și ecologică la transportul aerian și reducând semnificativ dependența Europei de combustibilii fosili.

Proiectul promite nu doar o mobilitate mai eficientă, ci și o reducere considerabilă a emisiilor de carbon, susținând astfel obiectivele Uniunii Europene privind sustenabilitatea și tranziția verde.

Citește și: Starline, metroul Europei. Cum va funcţiona trenul care va uni cele mai importante oraşe de pe Bătrânul Continent

Capitala României este pe lista celor 39 de orașe europene care vor beneficia de această rețea inovatoare. Pentru București, includerea în Starline ar putea însemna o conectivitate mai bună cu marile capitale europene, reducerea timpilor de călătorie și o dezvoltare economică accelerată prin atragerea de investiții și turiști.

Dacă proiectul va fi implementat conform planului, Europa ar putea avea, în mai puțin de două decenii, un sistem de transport rapid, eficient și sustenabil, comparabil cu rețelele de trenuri de mare viteză din Japonia sau China.