Programa şcolară, modificată. Ce vor învăţa elevii de liceu în plus din septembrie 2026
Începând cu anul şcolar 2026-2027, liceenii vor studia după o programă nouă, care îşi propune să reducă decalajele educaţionale şi să aducă învăţarea mai aproape de realitatea socială şi tehnologică actuală. Reforma, aflată în prezent în consultare publică pentru următoarele trei săptămâni, urmează să fie aplicată din toamna anului 2026, la clasele a IX-a, marcând una dintre cele mai ample modificări curriculare din ultimii ani.
Schimbări importante în programa școlară
Una dintre schimbările majore vizează disciplina limba şi literatura română. Noua programă reintroduce, într-o formă aplicată, gramatica pentru liceu, în special la profilurile unde elevii întâmpină dificultăţi de exprimare corectă, orală și scrisă. În acelaşi spirit, elemente de aritmetică funcţională sunt integrate în module destinate familiarizării elevilor cu calculele de bază, utilitare, pentru a sprijini înţelegerea situaţiilor cotidiene în care sunt necesare operaţii matematice simple.
La istorie, în premieră, fragmentele încărcate de conținut naționalist vor fi scoase din manuale și din programa de liceu. Elevii vor învăța mai concentrat pe fapte, surse verificabile și interpretări obiective, fără cosmetizări sau idealizări ale unor perioade istorice. Scopul este ca adolescenţii să aibă acces la o imagine mai fidelă a trecutului, în acord cu abordările academice europene.
Reforma a fost construită cu sprijinul a 1.500 de consultanți educaționali, care au încercat să definească opt competențe-cheie pe care orice elev ar trebui să le aibă la finalul liceului. Printre acestea se numără: alfabetizarea funcțională, cunoașterea a două limbi străine (prima la nivel avansat), competențe digitale, orientarea în societate și înțelegerea mecanismelor civice.
Cu toate acestea, autoritățile subliniază că prioritatea absolută este domeniul STEM. Fenomenele științifice vor fi explicate în mod aplicat, iar profesorii vor avea la dispoziție seturi de experimente demonstrative pentru orele de fizică, chimie și biologie, menite să suplinească lipsa laboratoarelor moderne din multe licee publice.
Experimente atractive la biologie și științe
Una dintre noutățile care au atras cel mai mult atenția o reprezintă introducerea unor experimente simple, dar spectaculoase, ce pot fi realizate direct în clasă, cu materiale accesibile. De exemplu, elevii vor extrage ADN dintr-o banană folosind sare, săpun și alcool, descoperind astfel că acest fruct împărtășește aproximativ 60% din materialul genetic cu omul.
Alte activități vor include obținerea de spumă dintr-o lămâie, măsurarea electroliților din diverse sucuri sau generarea de flăcări colorate, toate desfășurate sub supravegherea profesorilor.
Un punct sensibil rămâne accesul școlilor la huburile de cercetare din institutele de stat. În prezent, nu există un mecanism național prin care clasele să poată vizita periodic aceste laboratoare, deși proiectul de programă consideră această componentă esențială pentru învățarea modernă.
Dacă planurile vor fi aplicate conform calendarului, generația care intră în clasa a IX-a în 2026 va fi prima care va beneficia de această reformă curriculară amplă.