24 nov. 2025 | 08:30

Probleme cu rugina la Dacia: mai este o temă actuală sau doar o prejudecată din anii ’90

AUTO
Share
Probleme cu rugina la Dacia: mai este o temă actuală sau doar o prejudecată din anii ’90
Dacia continuă să aibă probleme de imagine în mentalul colectiv

Oricine a copilărit lângă o Dacie 1300 sau 1310 își amintește pragurile umflate de rugină și aripile peticite cu chit. Imaginea a rămas atât de puternic întipărită în memoria colectivă, încât și astăzi mai auzi remarci de tipul „Dacia ruginește imediat”. Doar că între caroseria unei mașini produse în anii ’80 și cea a unui Logan sau Duster modern este o diferență de câteva generații de tehnologie.

Rugina nu a dispărut complet din peisaj, mai ales într-o țară cu ierni lungi, sare pe drumuri și gropi suficiente cât să ciobească orice vopsea. Dar întrebarea corectă este dacă Dacia este mai vulnerabilă decât alți producători sau dacă vorbim, mai degrabă, de o prejudecată care nu a ținut pasul cu evoluția tehnologică.

Cum s-au schimbat caroseria și protecția anticorozivă la Dacia

Modelele vechi erau construite din tablă relativ subțire, fără galvanizare pe scară largă și cu proceduri de vopsire care păreau acceptabile pentru standardele vremii, dar erau departe de ce se întâmplă astăzi. Zonele critice – pragurile, pasajele de roată, portbagajul – erau slab protejate, iar orice zgârietură lăsa metalul gol în fața apei și a sării. De aici apariția ruginii în doar câțiva ani.

Pe Logan, Sandero, Duster și generațiile recente, caroseria trece prin băi de cataforeză, iar multe elemente sunt galvanizate sau acoperite cu straturi anticorozive mult mai eficiente. Producătorul oferă, în general, garanții de 10–12 ani la perforarea caroseriei, asemănătoare cu cele ale altor mărci din grupul Renault. În practică, cazurile grave de rugină la modele mai noi sunt rare și de cele mai multe ori legate de reparații făcute prost, de lovituri ignorate sau de mașini care au stat mult timp în zone cu apă stătută.

Asta nu înseamnă că Dacia este imună. Orice mașină care circulă pe drumuri cu sare, intră des prin bălți și nu este spălată regulat pe dedesubt va începe, în timp, să arate urme de oxidare. Diferența majoră față de anii ’90 este ritmul: unde odinioară pragurile cedau după câțiva ani, acum vorbim, în mod realist, de un parcurs de peste zece ani până la apariția unor probleme serioase, dacă mașina este întreținută normal.

Ce poți face ca să eviți rugina și când devine un semn de alarmă

Indiferent de marcă, prevenția înseamnă spălări regulate, inclusiv pe dedesubt, mai ales după iarnă. Dacă circuli mult în afara orașului sau pe drumuri de țară, un tratament suplimentar cu ceară sau un strat protector în pasajele de roată poate prelungi și mai mult viața caroseriei. Merită, de asemenea, să cureți frunzele și mizeria din canalele de scurgere de sub parbriz și din portbagaj, pentru că apa care băltește acolo este cel mai bun prieten al ruginii.

La mașinile second-hand, fii atent la semnele de reparații: suduri vizibile, chit crăpat, diferențe de nuanță între panouri. Deseori, nu marca este problema, ci modul în care a fost reparată mașina după un accident. O aripă înlocuită cu una fără protecție corectă sau un prag „îndreptat” la colțul blocului pot rugini mult mai repede decât restul caroseriei.

În concluzie, reputația de „mașină care ruginește” a rămas în mare parte o moștenire a generațiilor vechi. Modelele moderne Dacia se aliniază la standardele actuale ale industriei, iar diferențele reale între branduri sunt mai mici decât pare. Contează mult mai mult cum este utilizată și întreținută mașina decât sigla de pe grilă.