Prima motocicletă autonomă din lume care se încarcă singură de la soare
O firmă de arhitectură spune că lucrează la un concept de mobilitate care ar putea rescrie regulile pentru vehiculele electrice. Proiectul, numit Solaris, este prezentat drept o motocicletă autonomă complet alimentată de energie solară, gândită să funcționeze fără combustibil, fără priză și fără dependență de rețelele comerciale de încărcare.
Soluția este descrisă ca fiind încă în faze progresive de design și inginerie, dar echipa susține că a intrat deja în etapa de inginerie detaliată și pregătire a prototipului, printr-un parteneriat cu AQH Italy, o companie de tehnologie cofondată de doi ingineri aerospațiali, scriuc ei de la Newsweek.
Ce înseamnă „autonomă” și de ce Solaris ar fi diferită
Când proiectul vorbește despre „autonomie”, accentul pare să fie pus pe independența energetică, nu pe ideea de vehicul care se conduce singur. Practic, Solaris este descrisă ca o invenție „fully self charging”, adică un sistem care produce și gestionează energie continuu, astfel încât utilizatorul să nu depindă de stații de încărcare sau de infrastructură electrică.
Diferența majoră față de alte vehicule solare ar fi modul în care este colectată lumina: nu prin panouri plate „lipite” pe caroserie, ci printr-o „piele” fotovoltaică curbată, la 360 de grade, care ar capta lumina din mai multe direcții pe parcursul zilei. Pe scurt, corpul motocicletei ar deveni suprafața de încărcare.
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/12/MASK-ARCHITECTS_SOLARIS_01-16-bl2.jpg)
O randare a modelului Solaris, al cărui design a fost „inspirat de leopard: eficiența anatomică, corpul muscular și aerodinamic și capacitatea de a atinge viteze mari cu pierderi minime de energie”. (Sursă: MASK Architects/Newsweek)
„Piele” fotovoltaică, „aripi” la parcare și energie recuperată în mers
La baza conceptului stă un sistem energetic hibrid, cu mai multe straturi, care ar combina surse diferite: captarea solară prin învelișul fotovoltaic curbat, recuperarea energiei la frânare și decelerare, dar și generarea de micro energie din mișcare și vibrații în timpul rulării.
În plus, proiectul include o opțiune pentru staționare: o „extensie” tip aripi pliabile, inspirate din natură, care s-ar deschide când motocicleta este parcată pentru a crește suprafața de încărcare, apoi s-ar plia la loc în timpul mersului. Toate aceste surse ar fi coordonate de un sistem de management al energiei bazat pe AI, care ar redistribui puterea în funcție de condiții, expunerea la soare și nevoi.
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/12/MASK-ARCHITECTS_SOLARIS_01-16-bl.jpg)
O randare a modelului Solaris, care integrează un sistem energetic hibrid, pe mai multe straturi. (Sursă: MASK Architects/Newsweek)
De ce contează greutatea și ce materiale ar folosi proiectul
Echipa insistă că greutatea este critică pentru eficiență, mai ales într-un vehicul care vrea să trăiască „din ce prinde”. De aceea, Solaris ar fi proiectată să fie mai ușoară decât te-ai aștepta de la un vehicul solar, fără să sacrifice ideea de agilitate sau performanță.
Ca soluție, sunt invocate materiale folosite în mod obișnuit în domenii avansate: compozite din fibră de carbon pentru structura principală și aliaje ușoare de aluminiu pentru anumite componente structurale, astfel încât să fie păstrat echilibrul între rigiditate, durabilitate și masă redusă.