28 apr. 2025 | 17:24

Povestea lui Teodor Diamant, primul intelectual progresist român care milita pentru egalitatea civică și socială între sexe, acum 200 de ani

Special
Share
Povestea lui Teodor Diamant, primul intelectual progresist român care milita pentru egalitatea civică și socială între sexe, acum 200 de ani
Statuia lui Teodor Diamant. Foto Historia

La începutul secolului al XIX-lea, Principatele Române se aflau încă în plină epocă medievală, dominate de o boierime conservatoare și un cler rigid, în timp ce Europa pășise deja în era industrială. În acest context înapoiat, când Moldova și Valahia resimțeau un decalaj uriaș față de Occident, câțiva tineri educați în marile capitale europene au adus acasă suflul modernității. Printre aceștia, Teodor Diamant a fost un pionier al schimbării, un intelectual progresist ale cărui idei erau cu aproape un secol înaintea timpului său.

Un vizionar înaintea vremurilor sale

Născut în 1810 pe moșiile tatălui său din Moldova, pe numele adevărat Tudorache Mehtupciu, Teodor provenea dintr-o familie înstărită. Tatăl său, vistiernicul Iamandache Mehtupciu, poreclit „Diamandi”, i-a inspirat numele sub care avea să intre, nedrept uitat, în istorie.

De mic copil, Teodor a dat dovadă de o inteligență excepțională și o sete de cunoaștere rară. A studiat la Colegiul „Sfântul Sava” sub îndrumarea unor dascăli iluștri precum Gheorghe Lazăr și Eufrosin Poteca.

Talentul său a fost remarcat rapid, astfel că în 1828, datorită rezultatelor școlare excelente, a obținut o bursă la Școala Militară Regală din München.

„Era un om de frunte, inteligent, muncitor, stăruitor și plin de devotament.”, îl descria Ion Ghica în memoriile sale, potrivit Adevărul.

După absolvire, Teodor și-a continuat studiile la Paris, dedicându-se matematicii și topografiei, devenind astfel unul dintre primii români educați la cele mai înalte standarde europene.

Întâlnirea cu ideile socialiste și proiectul falansterului

La Paris, între 1830 și 1834, Diamant a intrat în contact cu ideile socialiste ale vremii, frecventând cercurile intelectuale patronate de Henri de Saint-Simon și Charles Fourier.

Fascinat în special de teoriile lui Fourier, Diamant a început să viseze la reformarea societății românești pe baze de echitate socială, civilizație și educație.

În viziunea sa, scopul nu era nivelarea forțată a societății, nici demonizarea celor avuți, ci crearea unor sisteme în care toți să poată trăi demn, prin colaborare și solidaritate.

Teodor Diamant propunea astfel organizarea unor comunități numite falanstere, după modelul lui Fourier: grupuri de 500 până la 2000 de persoane care muncesc și trăiesc împreună, într-o clădire special concepută, împărțită între spații industriale, sociale și rezidențiale.

În broșura sa intitulată „Către prietenii libertății, dreptății și ordinii despre un mijloc de a face să înceteze disputa între cei care au și cei care nu au, fără a lua de la cei care au”, Diamant explică această viziune.

El propunea utilizarea cooperării și a economiilor realizate prin munca în comun pentru a îmbunătăți viața tuturor, fără conflicte sociale distructive.

Mai mult, în falansterul ideal imaginat de Diamant, egalitatea între sexe și rase era esențială. Bărbații și femeile trebuiau să aibă aceleași drepturi și oportunități, fără discriminare. O asemenea viziune era cu adevărat revoluționară chiar și pentru cele mai progresiste capitale ale Europei.

Statuia lui Teodor Diamant. Foto Facebook Monumente Istorice Prahova

Statuia lui Teodor Diamant. Foto Facebook Monumente Istorice Prahova

Încercarea de implementare a falansterului în Principatele Române

Întors în Principatele Române după anii petrecuți la Paris, Teodor Diamant a încercat să pună în practică ideile acumulate. În ciuda mentalităților învechite ale boierimii și reticenței autorităților, el și-a găsit un aliat aparent în boierul Emanoil Bălăceanu, pe moșia căruia, la Scăieni, a fondat primul și unicul falanster românesc: Societatea agronomică manufacturieră sau Colonia soților agronomi.

Falansterul reunea în jur de 100 de persoane, majoritatea țărani săraci, care munceau împreună pământul și participau la ore de educație. Proiectul prevedea o organizare clară a muncii și a traiului comun, o educație solidă pentru copii și acces egal la învățământ pentru femei și bărbați, fără distincții sociale sau etnice.

Din păcate, experimentul nu a durat mai mult de un an. În spatele declarațiilor progresiste, Bălăceanu s-a folosit de munca oamenilor fără a respecta principiile falansterului, rezervând beneficiile educației doar propriilor copii. În plus, autoritățile au privit cu suspiciune această inițiativă considerată subversivă și au decis să o închidă.

Ultimii ani ai lui Teodor Diamant și moștenirea sa

Dezamăgit de eșecul de la Scăieni, Teodor Diamant s-a retras în Moldova, unde s-a dedicat unei cariere mai pragmatice: inginer hotarnic. Deși aparent retras din marile proiecte sociale, Diamant a rămas fidel ideilor sale.

A publicat articole în care pleda pentru modernizarea agriculturii prin introducerea utilajelor și a științei, considerând că educația este cheia progresului: „Împăciuitorul cel mai mare şi făcătorul de bine al omenirii este învățătura”, afirma el.

În 1841, Diamant a înaintat un memoriu Consiliului Administrativ al Moldovei, cerând încetarea vagabondajului în rândul populației rome și integrarea acestora într-un nou experiment social.

A militat, de asemenea, pentru dezrobirea romilor, pledând pentru egalitatea tuturor oamenilor indiferent de origine. Din păcate, viața lui Teodor Diamant a fost scurtă. S-a stins din viață la doar 31 de ani, cel mai probabil din cauza unei pneumonii.

Deși a murit tânăr, viziunea sa progresistă a rămas o sursă de inspirație pentru generațiile următoare, deși numele său a fost, din păcate, marginalizat în istoria oficială.

 „Împăciuitorul cel mai mare şi făcătorul de bine al omenirii este învățătura”

Teodor Diamant a fost unul dintre puținii români care, într-o epocă a prejudecăților și inegalităților, a avut curajul să viseze la o lume mai dreaptă și mai umană.

Prin ideile sale despre cooperare, educație universală, egalitate între sexe și etnii, Diamant a anticipat mișcări sociale care aveau să prindă contur în Europa de-abia un secol mai târziu.

Chiar dacă falansterul său de la Scăieni a eșuat, moștenirea sa rămâne valoroasă: aceea că progresul nu poate fi oprit, indiferent cât de mari sunt obstacolele.

Povestea lui Teodor Diamant ne amintește astăzi că viziunile îndrăznețe și spiritul de sacrificiu sunt esențiale pentru orice schimbare reală.