”Pot să ies cu numerele roșii din țară, acum că am intrat în Schengen?” Poliția Română răspunde la întrebarea care îi frământă pe tot mai mulți șoferi, înainte de concediul din 2025 EXCLUSIV
Apropierea de miezul verii aduce cu sine nu doar momentul atât de așteptat al concediului de odihnă, ci și griji suplimentare. Una dintre acestea e cea legată de eventualitatea în care vă propuneți să faceți deplasarea spre locul de vacanță ales, cu mașina personală. Ei bine, toate bune și frumoase, dar trebuie să vă asigurați că numerele de înregistrare ale autovehicului personal respectă toate prevederile legale. Iar una dintre posibilele păcăleli e să porniți la drum având o mașină cu „numere roșii”. Adică exact acele numere ce oferă o autorizație legală, dar provizorie, de circulație. Însă, mare atenție la faptul că nu puteți ieși din țară cu o mașină înmatriculată cu asemenea numere, cele „roșii”. Avem și explicația polițiștilor, în acest context!
Pot să ies din țară cu numere roșii?
Playtech.ro a discutat pe larg cu reprezentanții autorităților exact pe acest subiect și vă spune în tocmai ce „pași” trebuie să urmați ca să nu cădeți într-o asemenea capcană, care vă poate schimba vacanța într-un veritabil coșmar.
„Șoferii românii știu foarte clar că nu pot ieși din țară cu o mașină cu numere roșii, cum le știm cu toții. Sub nicio formă! Colegii noștri îi avertizează de fiecare pe conducătorii auto să nu facă o asemenea greșeală”, a declarat în exclusivitate pentru playtech.ro reprezentantul Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări, subinspectorul de poliție Loredana Pisică.
Șoferii sunt avertizați la ce riscuri se supun
Reprezentantul pentru relații publice al acestei Direcții dă asigurări că nu se pune, sub nicio formă, problema ca cei în cauză să nu fie avertizați asupra limitelor pe care le comportă numerele roșii. Plăcuțele de înmatriculare provizorii pot fi utilizate doar pe teritoriul României și numai în perioada valabilității acestora. De obicei, autorizația de circulație este eliberată pe un termen de maximum 90 de zile. Ea presupune un răgaz pentru șoferi, pentru a intra în legalitate deplină cu toate actele necesare mașinii.
„Orice fel de încălcări ale acestei prevederi pot duce la infracțiune sau contravenție în alte state membre ale Spațiului Schengen. Regulile diferă de la țară la țară, așa că în unele dintre ele așa ceva e considerat infracțiune, iar în alte, contravenție. Dar în ambele ipostaze, șoferul riscă să suporte consecințele legale ale unui asemenea fapte”, adaugă Loredana Pisică.
Polițiștii din spațiul Schengen sunt instruiți cu privire la statutul numerelor de înmatriculare
Subinspector Loredana Pisică a mai precizat și că reprezentanții polițiilor rutiere din diverse regiuni ale Europei occidentale sunt bine informații pe acest subiect și-i sfătuiește pe șoferii români ”să nu testeze atenția și nivelul de cunoștințe ale celor ce aplică legea”. În opinia ofițerului de poliție, cel ”surprins într-o asemenea nedorită ipostază riscă să-și transforme eventuala vacanță estivală într-un veritabil coșmar”.
Tot Loredana Pisică adaugă și amănuntul conform căruia „șoferul român nu poate invoca neștiința într-o asemenea situație”, dar și precizarea că Direcțiile de Poliție Rutieră ale țărilor din Spațiul Schengen fac permanent schimb de informații pe tot ce înseamnă schimbarea legislației rutiere în țările membre.
Poliția de Frontieră: Răspunderea este exclusiv a șoferilor
De asemenea, reprezentantul pentru Relațiile cu Presa al Inspectoratului General al Poliției de Frontieră atrage și el atenția că, într-un asemenea caz, responsabilitatea revine în întregime celui care se află la volan.
„Așa cum se știe, de la 1 ianuarie, o dată cu intrarea oficială a României în Spațiul Schengen și pe cale rutieră, agenții noștri nu mai fac tipul de controale vamale pe care le știam cu toții. Așa că modul în care iese cu mașina personală din țară îl privește pe fiecare român în parte”, a declarat pentru playtech.ro comisarul de poliție Alexandra Găvan.
Ce prevede Codul rutier despre numerele roșii
Șoferii din România care conduc autovehicule cu numere de înmatriculare provizorii, cunoscute popular ca „numere roșii”, trebuie să fie atenți la limitele legale impuse de legislația rutieră. Una dintre cele mai importante restricții este aceea că ieșirea din România cu un autoturism înmatriculat provizoriu este interzisă.
Potrivit articolului 112 alineatul (1) din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, adoptat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006:
„Vehiculele înregistrate sau înmatriculate provizoriu în România pot fi conduse numai pe teritoriul României.”
Această prevedere legală este clară și nu lasă loc de interpretări: autoturismele cu numere roșii NU pot părăsi teritoriul național, indiferent de perioada de valabilitate a plăcuțelor sau de scopul deplasării. Nerespectarea acestei reguli poate atrage sancțiuni severe din partea autorităților din țara de destinație sau chiar reținerea vehiculului.
Ce sunt numerele roșii și când se folosesc
Numerele roșii sunt plăcuțe de înmatriculare provizorii, eliberate pentru o perioadă determinată, de regulă de 30, 60 sau maximum 90 de zile. Acestea se folosesc în principal în următoarele situații:
-
în perioada dintre achiziționarea unui autoturism și înmatricularea sa permanentă;
-
pentru testarea autovehiculelor de către firme sau persoane juridice;
-
pentru deplasări în scop de verificare tehnică sau reparații.
De asemenea, un autoturism poate circula cu astfel de plăcuțe provizorii doar dacă are asigurare RCA valabilă, iar șoferul are asupra sa autorizația provizorie emisă de Serviciul de Înmatriculări, care conține perioada exactă de valabilitate.
Riscurile pentru șoferii care ies din țară cu numere roșii
Deși unii șoferi aleg să ignore această interdicție, autoritățile de frontieră din alte state pot aplica sancțiuni dure, inclusiv:
-
amendă administrativă;
-
reținerea documentelor autoturismului;
-
imobilizarea mașinii;
-
interdicția de a circula în țara respectivă.
De asemenea, există cazuri în care șoferii români au fost opriți în vamă sau în timpul deplasării în alte state din UE, precum Ungaria, Austria sau Germania, pentru că circulau cu numere roșii. În multe dintre aceste cazuri, autoritățile au considerat că autoturismul nu este înmatriculat corespunzător, ceea ce constituie o încălcare gravă a legislației rutiere internaționale.
Recomandările autorităților și alternativele legale
Inspectoratul General al Poliției Române și Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) recomandă șoferilor să nu părăsească România cu autoturisme înmatriculate provizoriu, chiar dacă perioada de valabilitate a numerelor roșii nu a expirat.
Pentru deplasări în afara granițelor, șoferii au două opțiuni:
-
Înmatricularea permanentă a autoturismului în România, cu obținerea numerelor definitive;
-
Transportul mașinii cu o platformă auto, dacă aceasta nu este încă înmatriculată definitiv și trebuie dusă într-un alt stat pentru vânzare sau înmatriculare.
Nerespectarea legislației nu doar că pune în pericol bunul mers al călătoriei, ci poate genera și complicații juridice semnificative.
Situații frecvente și interpretări greșite
Un mit des întâlnit este acela că, dacă numerele roșii sunt valabile și însoțite de o asigurare RCA, mașina poate circula legal în afara țării. Acest lucru este fals. Legea română este foarte clară: numerele roșii sunt valabile exclusiv pe teritoriul național.
Unii șoferi consideră că în lipsa unor verificări la frontieră, regula poate fi „ocolită”. Deși nu există controale sistematice în spațiul Schengen, în cazul unor controale de rutină sau accidente în afara țării, autoritățile străine pot sancționa sever utilizarea unor plăcuțe care nu sunt recunoscute ca forme legale de înmatriculare internațională.