24 mart. 2025 | 07:00

Posesorii de Tesla fug de mașinile lui Elon Musk. Niciodată nu s-au întors atâtea în reprezentanță, stau la coadă ca să scape de ele

AUTO
Posesorii de Tesla fug de mașinile lui Elon Musk. Niciodată nu s-au întors atâtea în reprezentanță, stau la coadă ca să scape de ele
Posesorii de Tesla stau la coadă să le returneze în reprezentanțe/ foto: Tang Ke / Costfoto / Barcroft Media via Getty Images

Mașinile electrice Tesla, considerate ani la rând un simbol al inovației și luxului tehnologic, încep să fie tot mai puțin dorite de propriii lor posesori. Într-un context politic și economic sensibil, marcat de implicarea tot mai puternică a lui Elon Musk în politica americană, proprietarii de Tesla se grăbesc să își vândă vehiculele electrice într-un ritm fără precedent. Această situație a fost evidențiată recent de o analiză realizată de platforma națională americană de vânzări auto Edmunds.

Record absolut: proprietarii renunță la Tesla mai repede ca niciodată

Potrivit datelor publicate recent de Edmunds, luna martie a acestui an a înregistrat cel mai ridicat nivel de schimburi („trade-in”) cu modele Tesla văzut vreodată. Fenomenul constă în faptul că tot mai mulți proprietari renunță la mașinile lor Tesla atunci când cumpără vehicule noi sau second-hand produse de alte mărci auto.

Această tendință coincide cu momentul în care Elon Musk a devenit o figură politică extrem de controversată în Statele Unite, preluând funcția de conducere a noului Department of Government Efficiency (DOGE) din administrația Trump. Deciziile sale recente, inclusiv tăieri drastice de cheltuieli în aparatul federal, i-au adus critici din partea publicului larg, care asociază imaginea Tesla cu reputația în cădere liberă a lui Musk.

Mai mult, implicarea sa în administrația Trump, sprijinul politic explicit și accesul controversat la sisteme guvernamentale sensibile au provocat proteste violente la reprezentanțele Tesla. Magazinele și stațiile de încărcare ale companiei au fost vandalizate, fapt care i-a speriat și mai mult pe actualii și potențialii posesori de Tesla.

Tesla pierde rapid teren în fața competiției

În paralel cu această criză de imagine generată de implicarea lui Musk în politică, Tesla se confruntă și cu presiunea tot mai mare venită din partea altor producători de vehicule electrice. Companii precum Ford, Chevrolet și Volkswagen au profitat de context și au înregistrat creșteri importante ale vânzărilor pe segmentul electric.

Potrivit raportului publicat în ianuarie de S&P Global Mobility, vânzările Tesla în Statele Unite au scăzut cu aproximativ 11% față de anul precedent, în timp ce concurenții direcți și-au extins cotele de piață și atrag tot mai mulți cumpărători care își doresc să evite controversa asociată cu brandul lui Musk.

Jessica Caldwell, director de analiză la Edmunds, explică faptul că acest moment reprezintă o oportunitate importantă pentru competiție. „Pe măsură ce loialitatea față de brandul Tesla scade, cei care oferă prețuri competitive, tehnologii inovatoare și, mai ales, mai puțină controversă pot câștiga nu doar foști clienți Tesla, ci și noi cumpărători interesați să facă pasul către vehiculele electrice”, precizează Caldwell.

În aceste condiții, posesorii actuali de Tesla par mai nerăbdători ca oricând să-și schimbe mașinile, ajungând chiar să formeze cozi pentru a scăpa de vehiculele care odinioară reprezentau un vis al șoferilor pasionați de tehnologie și sustenabilitate. Așadar, fenomenul este unul fără precedent și relevă riscurile pe care implicarea politică a unui lider de business le poate genera asupra reputației și vânzărilor unei mărci, indiferent cât de puternică ar fi aceasta, conform CNBC.