Pilotul Air India ar fi provocat intenționat tragedia. Anchetatorii cred că suferea de probleme psihice după moartea mamei sale
Ancheta asupra prăbușirii avionului Air India se concentrează acum pe starea psihică a căpitanului, după ce au apărut indicii că ar fi suferit de depresie severă.
Potrivit presei internaționale, fișele medicale ale piloților sunt analizate cu atenție, existând suspiciuni că pilotul principal ar fi avut probleme mentale serioase.
Căpitanul Sumeet Sabharwal, un aviator experimentat cu peste 8.200 de ore de zbor, se afla la manșa Boeing-ului 787 Dreamliner care s-a prăbușit în zona Meghani Nagar, provocând moartea a 241 de persoane aflate la bord și a altor 19 oameni aflați la sol, conform dailymail.co.uk.
La câteva secunde după decolarea din 12 iunie, două comutatoare de combustibil din cabina de pilotaj au fost oprite, ceea ce a dus la pierderea bruscă a puterii motoarelor și la prăbușirea catastrofală a aeronavei. Aceste comutatoare aveau un mecanism special de blocare, ceea ce înseamnă că nu puteau fi acționate din greșeală.
Problemele psihice ale căpitanului, o posibilă cauză
Căpitanul Mohan Ranganathan, expert în siguranța aviatică din India, a declarat pentru The Daily Telegraph că mai mulți colegi au confirmat că Sabharwal suferea de probleme psihice și ar fi fost în concediu medical în ultimii ani. Acesta și-ar fi luat o pauză de zbor în ultimele 3-4 luni și a fost, de asemenea, în doliu după moartea mamei sale.
Totuși, oficiali din compania mamă, Tata Group, au negat că ar fi existat concedii medicale recente, susținând că ambii piloți au trecut examenele medicale obligatorii și erau considerați „apți de zbor”. În plus, înainte de zbor, amândoi au avut odihna necesară și au trecut testul de respirație, arată raportul preliminar.
În timpul decolării, copilotul pilota avionul, iar Sabharwal monitoriza. La scurt timp după oprirea comutatoarelor, acestea au fost repornite, însă unul dintre motoare nu a mai reușit să recupereze complet puterea, ducând la prăbușire.
Raportul preliminar și acuzațiile rudelor victimelor
Înregistrările din cabina de pilotaj arată cum un pilot îl întreabă pe celălalt „De ce ai oprit?”, iar răspunsul a fost „Nu eu am făcut asta”. La momentul accidentului, trenul de aterizare nu fusese ridicat, iar aeronava nu transporta marfă periculoasă.
Cu toate acestea, Ranganathan a sugerat că ar putea fi vorba despre o acțiune intenționată: „Absolut. Este vorba de un posibil accident provocat de pilot”.
Pe de altă parte, familiile victimelor contestă vehement această variantă și acuză compania și autoritățile indiene că încearcă să dea vina pe piloți. Ameen Siddiqui, care și-a pierdut cumnatul, soția acestuia și fiica lor de patru ani, a declarat pentru The Telegraph: „Nu acceptăm acest raport. Este o mușamalizare ca să protejeze Air India și guvernul. Cum pot fi oprite comutatoarele de combustibil într-un moment critic, fie din greșeală, fie din cauza unei defecțiuni?”.
După incident, camerele de supraveghere au arătat că turbina auxiliară RAT a fost activată, un sistem care se pornește automat în caz de pană totală de curent.
La două minute de la decolare, unul dintre piloți a transmis un mesaj de urgență: „Mayday, Mayday, Mayday”.