24 apr. 2025 | 22:57

Piața auto crește în Europa, dar Tesla derapează și mai mult. Mașina lui Musk pierde teren într-o cursă pe care chiar ea a pornit-o

AUTO
Piața auto crește în Europa, dar Tesla derapează și mai mult. Mașina lui Musk pierde teren într-o cursă pe care chiar ea a pornit-o
Vânzările auto cresc în Europa, dar Tesla pierde teren în plină explozie a pieței electrice. (Foto: Playtech)

Industria auto europeană dă semne de revenire, însă nu toți jucătorii sar de bucurie. În luna martie, vânzările de autoturisme noi în Europa au crescut cu 2,8%, impulsionate de cererea puternică din Marea Britanie și Spania, dar și de avântul segmentului electric. În mod paradoxal, însă, Tesla — pionierul mobilității electrice — a înregistrat o prăbușire de 28,2% a livrărilor, pentru a treia lună consecutivă, scrie News.ro.

Tesla pierde viteză în cea mai importantă piață EV după China

Potrivit datelor publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), vehiculele complet electrice au avut o creștere de 23,6% în luna martie, confirmând interesul tot mai mare al europenilor pentru transportul cu emisii zero. Totuși, Tesla — cândva sinonim cu revoluția electrică — și-a văzut cota de piață coborând la doar 2%, de la 2,9% în aceeași perioadă a anului trecut.

Scăderea vine într-un moment tensionat pentru compania lui Elon Musk, care se confruntă nu doar cu o concurență agresivă din partea producătorilor chinezi, dar și cu o schimbare de percepție în rândul consumatorilor. Unele voci pun această erodare parțial pe seama opiniilor politice ale fondatorului, care au devenit tot mai vizibile în spațiul public și ar putea influența negativ decizia de cumpărare.

În același timp, rivalii europeni par să profite de context. Vânzările Renault au crescut cu 13%, iar grupul Volkswagen a înregistrat o creștere de 10,3%. Singura excepție notabilă a fost Stellantis, care a avut o scădere de 5,9%.

Un context geopolitic complicat pentru industria auto

Chiar dacă semnele de redresare sunt evidente, industria auto europeană rămâne sub presiuni multiple. Pe lângă concurența venită din Asia, producătorii trebuie să facă față costurilor ridicate de producție, taxelor impuse de SUA și instabilității economice globale.

Președintele american Donald Trump a impus recent tarife de 25% asupra importurilor auto europene, măsură care, combinată cu taxele de 145% aplicate de SUA asupra produselor chineze, complică și mai mult relațiile comerciale internaționale și afectează lanțurile de aprovizionare.

În ciuda acestor provocări, înmatriculările totale în UE, Marea Britanie și țările EFTA au ajuns la 1,42 milioane de unități în martie, recuperând după două luni consecutive de declin. Evoluțiile regionale arată creșteri importante în Spania (+23,2%), Marea Britanie (+12,4%) și Italia (+6,3%), în timp ce Germania (-3,9%) și Franța (-14,5%) au înregistrat scăderi.

Electrificarea avansează, dar viitorul rămâne incert

Vehiculele electrificate — adică cele complet electrice, hibride și plug-in — au reprezentat 59,2% din totalul înmatriculărilor în martie, față de 49,1% anul trecut. În mod clar, direcția pieței este una verde, încurajată și de reglementările europene tot mai stricte privind emisiile de carbon.

Totuși, chiar și acest front se complică. Uniunea Europeană a propus recent relaxarea obiectivelor de reducere a emisiilor, ceea ce ar putea încetini ritmul de electrificare. În acest peisaj volatil, Tesla pare să piardă controlul într-o cursă pe care a inițiat-o și condus-o timp de ani buni.

În final, datele din martie reflectă o realitate duală: Europa vrea să meargă tot mai departe pe drumul mobilității electrice, dar liderii de odinioară, precum Tesla, par să ezite exact când viteza devine esențială.