26 mart. 2025 | 09:00

Perioada de glorie a mașinilor electrice a apus și se simte la vânzări. Mașinile pe benzină și motorină, la mare căutare, cu o singură excepție

AUTO
Share
Perioada de glorie a mașinilor electrice a apus și se simte la vânzări. Mașinile pe benzină și motorină, la mare căutare, cu o singură excepție
Mașinile electrice nu mai sunt primele pe lista opțiunilor / foto: Renault Zoe

Entuziasmul inițial pentru mașinile electrice pare să fi trecut, iar interesul cumpărătorilor pentru acestea scade simțitor la nivel global, cu excepția notabilă a pieței din Statele Unite. În schimb, vehiculele tradiționale pe benzină și motorină revin puternic în preferințele consumatorilor, înregistrând creșteri semnificative ale vânzărilor în țări precum Germania, Japonia, India și China, potrivit unui studiu recent realizat de Deloitte.

Această tendință se observă în special pe piețele europene și asiatice, unde, în ciuda subvențiilor guvernamentale oferite în trecut pentru achiziționarea vehiculelor electrice, cumpărătorii sunt tot mai interesați de mașinile clasice cu motoare pe combustie internă. Studiul Deloitte 2025 Global Automotive Consumer evidențiază faptul că nici măcar subvențiile sau programele guvernamentale de sprijin pentru mașinile electrice nu mai reprezintă un stimulent major pentru consumatori.

Motivele din spatele schimbării preferințelor

Principalele criterii care influențează achizițiile consumatorilor sunt prețul și calitatea produsului, indiferent de tipul motorului. În Germania și Marea Britanie, aceste criterii sunt prioritare pentru 62% dintre cumpărători, iar în SUA pentru 58%. Performanța vehiculului joacă un rol central doar în Coreea de Sud (59%).

Chiar și cei care încă optează pentru mașini electrice sunt motivați mai ales de aspecte precum protecția mediului și costurile reduse de alimentare. În India, 63% dintre cumpărătorii de vehicule electrice menționează impactul asupra mediului ca principal motiv, în timp ce în Asia de Sud-Est, Japonia și Marea Britanie, costurile reduse pentru alimentarea bateriilor rămân principalul factor de decizie.

Însă reducerea interesului general pentru vehiculele electrice creează provocări suplimentare pentru industria auto europeană, care se află deja sub presiunea reglementărilor stricte privind reducerea emisiilor de CO2. Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile a confirmat această tendință, indicând că vânzările de mașini electrice în UE au scăzut cu 5,9% în 2024 față de anul anterior.

Excepția americană și viitorul mașinilor electrice

Singura piață care contrazice acest trend global este cea din Statele Unite, unde vehiculele electrice continuă să fie populare, deși motoarele clasice încă domină majoritar preferințele consumatorilor americani. În paralel, loialitatea consumatorilor față de mărcile locale scade peste tot, cu excepția Japoniei, unde 76% dintre cumpărători rămân fideli brandurilor naționale.

Principalele preocupări ale cumpărătorilor în ceea ce privește vehiculele electrice continuă să fie autonomia bateriei, timpul necesar încărcării și prețul relativ ridicat al acestora. În Germania și Marea Britanie, autonomia vehiculelor electrice este menționată ca principală preocupare, în timp ce în Japonia și Coreea de Sud, accentul este pus pe siguranța și reciclarea bateriilor.

În concluzie, industria auto globală traversează o perioadă de reevaluare a priorităților și a direcției strategice, în care adaptarea rapidă și flexibilitatea în răspunsul la cerințele pieței vor determina succesul sau eșecul în anii următori.