Patru foști directori VW, condamnați în scandalul care a schimbat piața auto europeană. Totuși, Volkswagen merge mai departe
Justiția germană a condamnat patru foști directori Volkswagen pentru fraudă gravă în scandalul Dieselgate, care a accelerat tranziția Europei către mașinile electrice.
La finalul unui proces care a durat trei ani, tribunalul din Braunschweig, Germania, a condamnat luni patru foști directori ai Volkswagen pentru rolul lor în scandalul manipulării emisiilor, eveniment ce a produs o ruptură profundă în piața auto europeană, scrie publicația TechCrunch.
Sentințele marchează un moment definitoriu într-un caz început în urmă cu un deceniu, cunoscut sub numele de Dieselgate.
Condamnări în Dieselgate: cum a transformat scandalul Volkswagen viitorul auto al Europei
Jens Hadler, fostul responsabil pentru dezvoltarea motoarelor diesel, a primit cea mai severă pedeapsă, mai exact patru ani și jumătate de închisoare.
Judecătorii au considerat frauda „deosebit de gravă”, subliniind, în egală măsură, că echipa sa a dezvoltat software care detecta testele de emisii și activa temporar controale mai stricte, în timp ce în condiții normale de trafic motoarele poluau mult peste limitele legale.
Impactul scandalului a depășit granițele VW și ale Germaniei. Înainte de 2015, motoarele diesel reprezentau peste 50% din vânzările de mașini noi în Europa, fiind promovate ca soluții ecologice față de benzină. Astăzi, dieselul mai are doar o cotă de 10%, iar în multe orașe europene a fost interzis parțial sau total.
În paralel, Dieselgate a catalizat tranziția către electrificare. Potrivit The New York Times, mașinile electrice și hibride plug-in reprezintă acum 25% din vânzările europene.
Volkswagen, afectat de scandal, dar merge înainte
Volkswagen, deși afectat puternic de scandal, a devenit între timp liderul european al pieței de mașini electrice, depășind Tesla de trei ori la capitolul vânzări în luna aprilie 2025.
Aceste condamnări, pe lângă asumarea juridică a unei fraude de amploare, simbolizează, fără dar și poate, inclusiv încheierea unei epoci dominate de motorul diesel în Europa.
Dieselgate a demonstrat vulnerabilitățile sistemului de reglementare și lipsa de transparență din partea marilor producători auto, dar a și deschis calea spre o mobilitate mai curată.
Rămâne, evident, de văzut, cum va evolua tot acest scandal în viitor, de vreme ce trăim, la drept vorbind, vremuri destul de imprevizibile atât pe plan politic, cât și social sau chiar economic.