16 apr. 2025 | 13:34

Ordinea butoanelor din cabina avionului. Cum ştiu piloţii toate funcţiilor lor? Mihai Sturzu: ”Nu-mi doresc să le folosesc vreodată”

Social
Share
Ordinea butoanelor din cabina avionului. Cum ştiu piloţii toate funcţiilor lor? Mihai Sturzu: ”Nu-mi doresc să le folosesc vreodată”

Pentru cei care sunt străini de domeniul aviației, pilotarea unui avion poate părea o misiune imposibilă. Pentru cei care lucrează în domeniu însă, lucrurile sunt cât se poate de logice și de practice. Mihai Sturzu, fostul cântăreț care s-a reprofilat, a dezvăluit recent cum sunt dispuse butoanele în cabina pilotului.

Ce rol au butoanele din cabina pilotului

Mihai Sturzu, fostul membru al trupei Hi-Q, a renunțat la muzică și s-a îndreptat către o carieră în aviație. În prezent, are experiență în calitate de pilot de linie și a povestit, în cadrul unor apariții la radio și în podcasturi, cum stau lucrurile la înălțime. Invitat recent la o emisiune radio, pilotul a fost întrebat câte butoane sunt folosite în timpul unui zbor.

Citește și: Două noi rute internaționale cu Anima Wings. Cum poţi obţine o reducere de 20% la biletele de avion

”E o regulă apropo de cum e făcut layout-ul la Airbus, ergonomic și deștept. Butoanele din fața noastră le folosim mereu, sunt flight control unit, unde setezi viteză, altitudine etc. Cele de jos le folosești mereu, că acolo bagi planul de zbor, schimbi frecvențele radio.

Dar cele de sus, de la cele mai la îndemână până la cele mai îndepărtate, sunt puse în ordinea frecvenței cu care le folosești. Foarte jos sunt luminile, centurile de siguranță, după care urmează sisteme, cel mai sus sunt engine fire push buttons. Doamne ferește, nu-mi doresc să le folosesc vreodată”, a explicat pilotul Mihai Sturzu.

Citește și: Avionul care sparge norii și ar genera precipitații pentru români, victima conspirațiilor de pe internet. De ce avem de pierdut

Cum a ajuns de la muzică la aviație

Mihai Sturzu a povestit, în urmă cu ceva timp, cum a ajuns să facă o schimbare atât de mare în carieră. După destrămarea trupei Hi-Q, a urmat cursurile școlii de la Brașov. Între timp, a obținut licențe de zbor pentru toate tipurile de avioane.

„Am făcut școala de la Ghimbav-Brașov pentru prima licență, iar azi am ajuns să am licențele pentru toate tipurile de avion. Am luat licență de pilot privat la vârsta de 32 de ani. Mai târziu, trei prieteni s-au rugat de mine să mă duc cu ei la școala de piloți de linie, aveau nevoie să fie patru oameni în grup.

Citește și: Adio, check-in și bilete de îmbarcare! Cum ne vom urca în avion doar cu fața și telefonul în buzunar

Am crezut că e supergreu, așa a și fost, dar în 2017 am terminat școala de piloți de linie, iar la 38 de ani aveam interviu la companie. E foarte mișto aviația, se potrivește cu felul meu de a proceda. Am învățat foarte multe, nimic nu este la întâmplare, totul este pe bază de școală, nu de talent. Sigur că are și poezia ei, oricât de riguroasă ar fi, vezi cele mai frumoase răsărituri și apusuri din cockpit. Se îmbină rigurozitatea cu poezia”, povestea pilotul Mihai Sturzu în 2023.