10 iul. 2025 | 11:52

Nou indiciu crucial în cazul accidentului Boeing 787 Air India, prăbușit la 30 de secunde de la decolare

ȘTIRI EXTERNE
Share
Nou indiciu crucial în cazul accidentului Boeing 787 Air India, prăbușit la 30 de secunde de la decolare
FOTO: Arhivă

Investigația oficială privind tragedia aviatică din 12 iunie, în care un Boeing 787 aparținând Air India s-a prăbușit la doar 32 de secunde după decolarea de pe aeroportul din Ahmedabad, se concentrează acum pe un detaliu tehnic esențial: comutatoarele de control al fluxului de combustibil către motoare. Surse apropiate anchetei au dezvăluit pentru The Air Current că analiza preliminară a datelor de zbor și a înregistrărilor din cabina piloților indică o posibilă implicare a acestor comutatoare în declanșarea catastrofei.

Un indiciu tehnic, vital pentru anchetă

Accidentul s-a soldat cu moartea a 241 de persoane aflate la bord, inclusiv membri ai echipajului, precum și a 19 persoane aflate la sol, în zona campusului BJ Medical College, peste care s-a prăbușit aeronava. Zborul AI171 urma să ajungă la aeroportul Gatwick din Londra.

Boeing 787 Dreamliner este echipat cu două comutatoare de control al combustibilului, aflate sub manetele de accelerație. Acestea pot fi poziționate pe RUN (activ) sau CUTOFF (oprire). În mod normal, ele sunt manipulate doar la sol – în timpul pornirii motoarelor sau la oprirea lor, după aterizare. Orice mutare accidentală sau intenționată în poziția CUTOFF în timpul zborului oprește imediat motorul respectiv și, implicit, alimentarea electrică generată de acel motor.

Pentru a preveni astfel de incidente, comutatoarele sunt protejate de un sistem mecanic care necesită ridicarea unei pârghii de siguranță pentru a permite mișcarea. Cu toate acestea, anchetatorii încearcă să determine dacă aceste comutatoare au fost acționate – voluntar sau nu – imediat după decolare.

„Detaliile privind mișcarea comutatoarelor de combustibil vor necesita luni de analiză”, au declarat surse implicate în anchetă. Înregistratorul de date al zborului (FDR) conține informații despre poziția acestor comutatoare, ora exactă a oricărei mișcări și performanța motoarelor, elemente cruciale pentru reconstrucția secvenței evenimentelor.

Este așteptat raportul oficial

Până în prezent, nu au fost emise avertismente din partea Boeing, GE Aerospace (furnizorul motoarelor GEnx-1B) sau autorităților aviatice internaționale. Nu există notificări multi-operator (MOM) sau mesaje ”all-ops wire”, iar FAA (Administrația Federală a Aviației din SUA) nu a emis niciun buletin de siguranță (CANIC). Această lipsă de reacție indică faptul că nu se suspectează o defecțiune mecanică generalizată a modelului 787.

În același timp, analiza preliminară nu a identificat contaminări ale combustibilului, probleme de proiectare, retrageri incorecte ale flapsurilor sau alte defecțiuni de natură tehnică. Raportul preliminar al Biroului de Investigare a Accidentelor Aeriene din India (AAIB) este așteptat în jurul datei de 11 iulie, în conformitate cu standardele OACI, care impun publicarea unui raport în termen de 30 de zile de la accident.

Pe fondul acestui eveniment tragic, autoritățile indiene au fost criticate pentru lipsa unei comunicări coerente și pentru întârzierea de a oferi informații verificate. În lipsa unui flux oficial constant de date, rețelele sociale și unele platforme alimentate de inteligență artificială au generat o cantitate semnificativă de speculații și dezinformări, ceea ce a amplificat confuzia publicului și suferința familiilor victimelor.

Ancheta urmează mai multe piste

The Wall Street Journal a relatat că în momentul accidentului era activ sistemul de alimentare de urgență al aeronavei, cunoscut sub numele de RAT (Ram Air Turbine). Acest sistem, activat automat atunci când sursele principale de energie electrică eșuează, furnizează o cantitate limitată de electricitate pentru sistemele esențiale, inclusiv cele de control al zborului.

În lipsa alimentării de la cele patru generatoare principale ale motoarelor, APU (unitatea auxiliară de putere) pornește automat, dar are nevoie de până la 90 de secunde pentru a deveni funcțională – un interval prea lung într-o situație critică precum cea din 12 iunie.

Deși în acest moment nu există o cauză confirmată a accidentului, investigația se concentrează acum pe o ipoteză legată de operarea comutatoarelor de combustibil, un element tehnic care poate schimba radical interpretarea tragediei. În lipsa unor dovezi clare privind defecțiuni mecanice, anchetatorii vor continua să examineze posibilitatea unei erori umane sau a unei acțiuni involuntare în cabina de pilotaj.