05 iun. 2025 | 10:26

Nio intră cu viteză în România: 1.000 de mașini electrice de lux, vândute anterior în 24 de ore

AUTO
Share
Nio intră cu viteză în România: 1.000 de mașini electrice de lux, vândute anterior în 24 de ore
Tehnologie de viitor și prețuri de lux Foto: Nio/NIO ET7

Intrarea spectaculoasă a brandului chinezesc Nio pe piața auto din România e deja o chestiune de timp. Până la finalul anului 2026, străzile din marile orașe ar putea fi împânzite de limuzine electrice care costă peste 100.000 de euro și care au fost vândute, la nivel global, într-o singură zi. Nio, un nume relativ nou în industria auto, vine cu o strategie îndrăzneață: schimbarea rapidă a bateriei în locul clasicelor stații de încărcare.

Dacă te interesează piața mașinilor electrice sau pur și simplu ești curios să vezi cum se schimbă peisajul auto de la noi, trebuie să știi că Nio nu e doar un alt brand asiatic. Este un jucător premium, cu planuri îndrăznețe, inclusiv în România, printr-un parteneriat cu AutoWallis, compania care are deja în portofoliu mărci precum Ssang Yong și Farizon.

Unul dintre cele mai spectaculoase modele anunțate de Nio este noul ET9, o limuzină electrică de mari dimensiuni care promite o experiență demnă de segmentul high-end. Cu o lungime de 5,3 metri și un ampatament generos de 3,25 metri, ET9 este mai mare decât un Porsche Panamera și are toate elementele unui automobil de lux: tapițerie din piele Nappa cu 2 milioane de cusături, volan rectangular, ecrane panoramice și un sistem audio de 2800 W.

Performanțele tehnice sunt, și ele, impresionante: două motoare electrice oferă o putere combinată de 700 CP, cu un cuplu de 780 Nm. Accelerația de la 0 la 100 km/h este de doar 4,3 secunde, ceea ce poziționează acest model mai aproape de o mașină sport decât de o limuzină convențională. Suspensia activă promite confort maxim, iar platforma tehnică NT 3.0, cu arhitectură pe 925 volți, permite o încărcare ultra-rapidă în mai puțin de 20 de minute.

Cel mai interesant aspect rămâne însă opțiunea de a schimba bateria într-o stație specială, în doar trei minute. Practic, în loc să stai la coadă la o priză rapidă, poți înlocui bateria cu una complet încărcată într-un sistem automatizat care amintește de o spălătorie auto. Nio are deja peste 2.000 de astfel de stații în China și plănuiește o extindere masivă și în Europa, în parteneriat cu gigantul CATL.

Cum se poziționează Nio în Europa și România

Nio a pătruns deja pe piețele europene din Germania, Franța, Norvegia și Olanda, însă cu rezultate moderate. Unul dintre obstacole a fost chiar sistemul său inedit de schimbare a bateriei, care nu a prins încă la scară largă în Europa. Totuși, încrederea în potențialul său rămâne ridicată, mai ales după ce 1.000 de unități ale modelului ET9, într-o ediție specială, s-au vândut în mai puțin de 24 de ore. La un preț de 100.000 de euro bucata, asta înseamnă încasări de 100 de milioane de euro într-o singură zi.

În România, Nio va fi reprezentat oficial de AutoWallis, o companie cu experiență pe piața locală. Aceasta distribuie deja alte branduri asiatice și are legături puternice cu grupul Renault, ceea ce îi oferă o infrastructură solidă pentru a susține lansarea unui brand premium.

Nio nu vine doar cu ET9. Pe lista de modele care vor fi disponibile se află și SUV-urile ES6 și ES8, precum și sedanurile ET5 și ET5 Touring. În plus, compania pregătește lansarea unui sub-brand de volum numit Firefly, cu modele mai accesibile, potrivite și pentru clienții care vor un vehicul electric performant fără să plătească o avere.

Provocări, riscuri și întrebări fără răspuns

Deși Nio pare să aibă toate ingredientele succesului, nu lipsesc controversele și incertitudinile. Compania a fost implicată într-un conflict juridic cu Audi, din cauza asemănării denumirilor ES6/S6 și ES8/S8. A fost nevoită să schimbe numele modelelor, dar imaginea premium nu a fost afectată semnificativ.

Pe de altă parte, criticile nu au întârziat să apară. Un reputat profesor de economie din China, Zhu Xican, a atras atenția asupra fragilității modelului de afaceri propus de Nio, dar și de alte startup-uri auto ca Xpeng și Li Auto. Deși veniturile și livrările cresc, pierderile financiare sunt în continuare majore: aproape un miliard de dolari pierderi în doar patru luni.

În Europa, Nio are doar câteva zeci de stații de schimb de baterii, majoritatea în Germania și țările nordice. Rămâne de văzut dacă acest sistem va prinde în România, unde rețelele de încărcare rapide sunt deja în curs de extindere și unde obiceiurile de consum sunt încă destul de conservatoare.

Totuși, venirea Nio în România poate schimba regulile jocului pe piața mașinilor electrice. Cu un design futurist, o tehnologie inovatoare și o strategie de vânzare agresivă, marca chineză are potențialul de a atrage clienții premium care își doresc altceva decât tradiționalii rivali germani.

Până la finalul lui 2026, vei putea să testezi și tu, dacă vrei, o mașină care se încarcă altfel, arată diferit și oferă o experiență aproape SF. Rămâne doar să vedem dacă România e pregătită pentru revoluția pe patru roți pe care o promite Nio.