Nicușor Dan, revoltat de ceea ce se întâmplă în Educație: „Sunt îngrozit de ce i se cere fetiței mele la clasa a II-a”. Ce schimbări vrea să facă
Nicușor Dan, candidat independent la alegerile prezidențiale din 2025, a exprimat critici dure la adresa sistemului educațional românesc, în cadrul dezbaterii de marți, 13 mai, de la Antena 3.
Vorbind despre experiența personală, acesta a declarat că este profund îngrijorat de nivelul ridicat de dificultate al materiei predate în ciclul primar.
„Fetița mea este în clasa a II-a și sunt îngrozit de ce i se cere să știe la vârsta asta. Nu glumesc. E nevoie de o schimbare majoră a conținuturilor predate”, a spus el.
Nicușor Dan a subliniat că programa școlară trebuie regândită în profunzime, astfel încât accentul să cadă pe noțiunile esențiale, nu pe volumul mare de informații, adesea inutile pentru vârsta copiilor.
El consideră că reforma trebuie să înceapă de la ciclul primar și să urmărească în primul rând reducerea decalajelor dintre elevi și sprijinirea celor care rămân în urmă.
Lipsa gândirii critice și presiunea academică precoce
Candidatul a punctat, de asemenea, că elevii sunt încurajați să memoreze mecanic, dar nu sunt învățați să gândească logic sau critic.
„Copiii învață prea mult, dar nu învață să gândească. Nu sunt încurajați să se raporteze cu capul lor la lumea din jur. Asta trebuie schimbat fundamental”, a adăugat el. În opinia sa, școala românească ar trebui să se alinieze la cerințele reale ale pieței muncii, dar și să respecte etapele de dezvoltare ale copilului.
Reforma educațională pe care o susține Nicușor Dan presupune și o schimbare de abordare în formarea profesorilor:
„Avem nevoie de dascăli care să predea altfel, să înțeleagă că nu volumul e cheia, ci relevanța. Și pentru asta e nevoie de formare și de metodologii actualizate.”
El a menționat că are încredere în profesorul Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai, pe care îl consideră o voce autoritară în domeniul pedagogiei.
„Daniel David este un om care cunoaște în profunzime sistemele educaționale europene. Știu că lucrează la un proiect de reformă pe care îl va prezenta în această vară. Îl aștept cu interes și îl voi susține”, a spus Nicușor Dan.
Problemele din sistem, confirmate și de experți
Criticile nu vin doar din zona politică. Experta în educație Oana Moraru a tras, la rândul său, un semnal de alarmă cu privire la programa încărcată pentru clasele mici. Ea a explicat că, odată cu introducerea clasei pregătitoare, conținuturile au fost decalate necorespunzător, generând presiune uriașă asupra copiilor de 7-8 ani.
„La clasa a II-a li se cere un salt mult peste capacitatea lor naturală. E ca și cum reîncepem școala cu un tsunami de informații”, a spus ea.
Psihologul Raluca Anton a completat acest tablou sumbru, explicând că raționamentul deductiv, cerut elevilor de gimnaziu, se formează natural abia după vârsta de 14 ani. Astfel, mulți copii învață mecanic, fără să înțeleagă.
Declarațiile lui Nicușor Dan vin într-un context tot mai tensionat în jurul educației din România, iar tema reformei școlare pare să devină una centrală în campania prezidențială.