Microsoft lansează un demo pentru Quake II și îți arată cum dă greș cu inteligența artificială
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/04/microsoft-lanseaza-quake-2-inteligenta-artificiala.jpg)
Microsoft a publicat recent un demo interactiv, disponibil direct în browser, care îți permite să explorezi un nivel din jocul clasic Quake II.
Experimentul marchează, practic, o nouă etapă în aplicarea AI-ului generativ în gaming, fiind construit pe platforma Copilot și folosind familia de modele Muse dezvoltată de Microsoft.
Demo-ul, ce rulează pentru o perioadă limitată de timp, simulează o experiență de tip first-person shooter, în care utilizatorul poate controla un personaj care se deplasează, sare, se apleacă, trage și interacționează cu elemente de mediu precum butoaie explozive.
Microsoft insistă că acesta nu este un joc clasic
Potrivit cercetătorilor Microsoft, acesta nu este un joc în sensul clasic, ci „o explorare marcată de cercetare”, în care jucătorul interacționează direct cu modelul AI și nu cu un motor de joc tradițional.
„Ne-am bucurat inițial să vedem că putem juca în interiorul lumii simulate de model”, au declarat cercetătorii într-o postare pe blogul oficial. Totuși, ei au spus clar că produsul este un prototip și nu oferă o experiență comparabilă cu un joc realizat profesionist, potrivit TechCrunch.
Probleme de consistență și critici din partea dezvoltatorilor
Printre limitele recunoscute se numără aspecte precum persistența obiectelor, modelul „uită” obiectele care ies din câmpul vizual pentru mai mult de 0,9 secunde, precum și inexactități în contorizarea sănătății personajelor sau a pagubelor.
Cercetătorii susțin că aceste probleme pot duce, paradoxal, la situații amuzante: „poți învinge inamici doar privind podeaua și apoi revenind cu privirea” sau „poți părea că te teleportezi privind cerul și apoi solul”.
Cu toate acestea, reacțiile din comunitatea de dezvoltatori au fost mai puțin entuziaste.
Austin Walker, game designer și scriitor, a criticat dur abordarea, arătând într-un videoclip că demo-ul l-a blocat într-o cameră întunecată, fără opțiuni de ieși de acolo.
„Această implementare trădează o neînțelegere profundă atât a tehnologiei AI, cât și a modului în care funcționează jocurile”, a afirmat el, punctând că farmecul unui joc ca Quake vine tocmai din interacțiunea dintre cod, design, grafică și sunet, care generează situații de joc imprevizibile și unice.
Comentariul lui vine în contextul în care CEO-ul Microsoft Gaming, Phil Spencer, sugerase anterior că modelele AI ar putea contribui la conservarea jocurilor clasice, făcându-le „portabile pe orice platformă”.
În opinia criticilor, acest demo arată că, în lipsa mecanismelor originale ale unui joc, esența experienței se pierde, indiferent de cât de avansat este modelul AI.