Mica maşină care uimeşte şoferii din România. A intrat de curând pe şosele din ţara noastră, însă mulţi conducători nu sunt de acord: „Conserve”
O filmare virală pe rețelele sociale a stârnit controverse în rândul șoferilor români. O mașină electrică de dimensiuni foarte mici, un cvadriciclu, a fost surprinsă circulând pe un drum național din Banat. Reacțiile nu au întârziat să apară, iar părerile sunt împărțite: în timp ce unii o consideră un pericol pe șosele, alții susțin că este perfect legală. Totuși, experții atrag atenția că România nu are o strategie clară pentru astfel de situații, iar haosul din trafic este tot mai accentuat.
Filmarea care a aprins spiritele în trafic
Clipul video, care a adunat peste 275.000 de vizualizări pe Facebook, arată momentul în care un TIR depășește un cvadriciclu electric pe un drum național. Autorul postării, cel mai probabil administrator al unei firme de tractări, îl critică dur pe șoferul micului vehicul înmatriculat în Caraș-Severin.
”Eu zic că mulți vreți să plecați mai repede din această lume cu așa ceva. Conserve. Cum să circuli pe un DN cu așa ceva, pe Gătaia – Măureni. Era să te zdrobească TIR-ul”, a scris acesta.
Comentariile utilizatorilor au fost împărțite.
”Dacă are dreptul să circule pe drumurile publice, nu este nicio problemă! Este un participant la trafic”, a comentat un internaut.
Alții au fost mai critici: ”Poliția doarme. Mai lipsește un motocultor cu remorcă”, sau ”Sunt un pericol și în oraș, și în afara lui”.
Este legal? Ce spun Poliția și legislația rutieră
Mașina surprinsă în trafic este un cvadriciclu electric, tot mai prezent în orașele aglomerate. Reprezentanții Poliției Timiș au precizat că aceste vehicule pot circula legal, inclusiv pe drumuri naționale, cu un permis de conducere categoria B1, obținut de la 16 ani.
”Conform O.U.G. 195/2002, cvadriciclurile a căror masă proprie nu depășește 400 kg (550 kg pentru transport de marfă), neincluzând masa bateriilor în cazul vehiculelor electrice și care au o putere de maximum 15 kW, pot fi conduse cu permis categoria B1. Aceste vehicule pot fi conduse pe drumurile publice, cu excepția autostrăzilor”, au transmis reprezentanții IPJ Timiș, potrivit Libertatea.
Titi Aur: ”Suntem, practic, într-un haos”
Expertul în conducere defensivă Titi Aur atrage atenția că lipsa unei strategii coerente de siguranță rutieră în România duce la tensiuni în trafic și la pericole reale.
”Se iau tot felul de măsuri fără măsuri complementare. Aici intră și tot felul de mașinuțe care au voie să circule peste tot, mai puțin pe autostradă, trotineta electrică, ce trebuie condusă pe carosabil, dar ai voie de la 14 ani, dar fără niciun fel de instruire din punctul de vedere al siguranței rutiere”, a spus Titi Aur.
”Suntem, practic, într-un haos și într-o lipsă de coordonare. În Suedia, de exemplu, ai voie să mergi până la 18 ani cu niște mașini care merg cu maximum 30 de kilometri pe oră pentru a învăța să circuli, doar că șoferii maturi sunt instruiți și știu că acele mașini trebuie acceptate”, a adăugat el.
Fostul pilot a subliniat că România cheltuie anual peste 7 miliarde de euro din bugetul de stat ca urmare a accidentelor rutiere, fără a investi serios în educația rutieră.
”Nu reducem sângele de pe șosea, ci plătim sângele de pe șosea. Din păcate, Ministerul Transporturilor nu face nimic pentru a îmbunătăți pregătirea conducătorilor auto”, a punctat expertul.
Controversa micii mașini electrice rămâne un simptom al unei probleme mai mari: lipsa unei politici publice coerente în ceea ce privește educația rutieră și adaptarea legislației la noile realități din trafic.