05 dec. 2025 | 10:23

Mazda renunță la butoane în noul CX-5 din 2026 și mizează pe ecran uriaș și control vocal

AUTO
Share
Mazda renunță la butoane în noul CX-5 din 2026 și mizează pe ecran uriaș și control vocal
Mazda CX-5 se schimbă la față

Mazda face un pas decisiv către digitalizare totală odată cu lansarea noului CX-5 2026, un SUV care renunță aproape complet la comenzile fizice în favoarea unui afișaj de mari dimensiuni și a unui sistem avansat de control vocal bazat pe AI.

Este o schimbare majoră pentru un constructor care, timp de ani buni, a apărat ideea că butoanele tactile și joystick-ul tradițional oferă cea mai sigură și intuitivă interacțiune pentru șofer, scrie Carscoops.

Deși Mazda a introdus treptat ecrane tactile în modelele sale recente, CX-5 2026 marchează o ruptură clară față de filosofia sa anterioară. Noul model adoptă integral abordarea „totul pe ecran”, aliniindu-se tendințelor deja vizibile la alți producători auto.

Un sistem complet digital, fără comenzi fizice tradiționale

În America de Nord, toate versiunile CX-5 2026 vor avea în standard un ecran de 12,9 inci, în timp ce variantele superioare pot fi echipate cu un display și mai mare, de 15,6 inch, depășind chiar și dimensiunile ecranului de pe Tesla Model 3.

Comenzile fizice consacrate, inclusiv celebrul controller rotativ de pe consola centrală, au dispărut. Și panoul separat pentru climatizare a fost eliminat, toate funcțiile de temperatură și ventilație fiind transferate în meniurile sistemului multimedia.

Decizia este însă una controversată. Matthew Valbuena, responsabil pentru tehnologiile de infotainment și interfață la Mazda North America, afirmă că, în viziunea companiei, prioritatea principală rămâne concentrarea șoferului asupra drumului.

Paradoxal sau nu, Mazda consideră că un ecran uriaș combinat cu asistență vocală reduce distragerea atenției.

noul mazda cx5

Noutăți pe Mazda CX-5, varianta 2026

Google Built-In și Gemini: control vocal, aplicații și navigație integrate

Noul sistem multimedia integrează nativ serviciile Google, inclusiv Google Maps și acces la Play Store, prin care se pot instala aplicații precum YouTube.

Elementul central este însă Gemini, asistentul vocal AI care permite efectuarea majorității comenzilor fără ca șoferul să își ia privirea de la drum.

„Obiectivul nostru a fost să facem tehnologia cât mai accesibilă, dar în același timp să păstrăm șoferul concentrat”, explică Valbuena, subliniind că interfața a fost concepută astfel încât utilizatorii de smartphone-uri să se simtă imediat familiarizați cu sistemul.

Un volan nou, gândit să țină mâinile șoferului pe poziție

Mazda introduce și un volan redesenat pentru CX-5 2026, unde a mutat cât mai multe funcții. Partea stângă găzduiește comenzile audio și un buton dedicat schimbării afișajelor din instrumentarul de bord.

Pe partea dreaptă sunt grupate toate funcțiile sistemelor de asistență, de la cruise control adaptiv la sistemele avansate de siguranță.

Prin această reorganizare, Mazda încearcă să compenseze lipsa butoanelor fizice de pe bord și să ofere șoferului o zonă de control accesibilă fără a lua mâna de pe volan.

Evoluție sau un pas înapoi?

Rămâne de văzut cum va fi primit acest viraj către digitalizare totală. În timp ce unii producători auto, precum Volkswagen, renunță treptat la suprafețele tactile în favoarea unor comenzi fizice reintroduse după feedback negativ, Mazda merge în direcția opusă.

Subaru, de exemplu, a lansat recent un Outback cu ecran mai mic și cu un panou de climatizare separat, după ce versiunea anterioară mutase toate funcțiile pe display.

Mazda, însă, mizează că publicul său este pregătit pentru o interfață complet digitală, bazată pe ecrane mari și comenzi vocale avansate.

CX-5 2026 devine astfel un test important pentru viitoarea strategie tehnologică a constructorului, una care va influența cu siguranță și modelele următoare.