Mașinile viitorului mizează pe melancolie, retro-cool. Decizia Renault care ți-ar putea reînvia modelele clasice din Fast & Furious
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/03/renault-5-turbo-3e-front_0.jpg)
După decenii de avans tehnologic și design futurist, industria auto pare să fi descoperit un adevăr simplu: nimic nu bate nostalgia. Renault, una dintre cele mai vechi și influente mărci europene, vrea să exploateze această emoție colectivă într-un mod cât se poate de strategic — prin renașterea modelelor emblematice din anii ’90 și 2000, multe dintre ele asociate cu epoca de aur a tuningului și cu explozia culturală adusă de seria Fast & Furious.
Design chief-ul grupului Renault, Laurens van den Acker, a declarat recent că momentul actual oferă „o fereastră de oportunitate” pentru renașterea unor modele cu influență culturală profundă. Iar dacă lucrurile merg în direcția dorită, pe șoselele viitorului ai putea revedea reinterpretări electrificate ale unor nume precum Clio V6, Renault Sport Spider sau alte modele ce au definit generația Need for Speed Underground.
De la Renault 5 Turbo la mașinile care au dominat cultura tuningului
Primul semnal clar al acestei direcții vine prin Renault 5 Turbo 3E, o reinterpretare electrică a celebrului hot hatch din anii ’80, dotată cu peste 530 de cai putere și o platformă complet nouă, din aluminiu, cu propulsie spate. Este o declarație de intenție care spune, clar, că Renault nu doar vrea să recreeze formele trecutului, ci să le îmbine cu performanța și tehnologia viitorului.
Van den Acker afirmă că, la fel cum lansarea Alpine A110 a venit la momentul perfect pentru generația care a iubit mașinile anilor ’60, acum este rândul anilor ’80 și ’90 să revină în centrul atenției. Iar în următorul deceniu, spune el, vom vedea reinterpretări ale modelelor iconice din Fast & Furious: Subaru WRX, Honda Civic, Datsun 240Z, Golf GTI — toate nume care au aprins imaginația adolescenților din mileniul trecut.
Strategia Renault are la bază o observație simplă: modelele „cresc odată cu publicul”. Cei care au crescut visând la mașinile modificate din filmele lui Vin Diesel au acum bani, gusturi mature și o dorință reală de a regăsi în mașina lor emoția din tinerețe, dar într-o formă modernă și responsabilă.
Retro nu mai înseamnă vechi, ci relevant
Ce face această mișcare și mai interesantă este faptul că revizuirile nu vor fi doar cosmetice. Datorită colaborării tot mai strânse dintre inginerii și designerii Renault Group, modelele retro vor beneficia de platforme electrice moderne, performanță crescută și tehnologii actuale. Acest lucru înseamnă că un posibil nou Clio V6 electric ar putea avea propulsie spate, distribuție ideală a greutății și un comportament dinamic similar cu originalul, dar fără emisiile asociate motoarelor termice.
Van den Acker spune că era conflictelor dintre designeri și ingineri s-a încheiat, iar rezultatul acestei colaborări este un nou val de mașini care îmbină „ce e mai bun din trecut cu ce e mai bun din viitor”. Nu este vorba doar de a reproduce caroserii emblematice, ci de a le transforma în platforme pentru expresia personală și conectivitate modernă — o combinație de emoție și inovație.
Această direcție retro-cool nu este specifică doar Renault. Alte mărci precum Hyundai, Honda sau Volkswagen explorează și ele reinterpretări moderne ale unor modele legendare. Însă abordarea Renault are un farmec aparte prin modul în care îmbrățișează cultura pop auto — de la motorsport la tuning stradal, fără rușine și fără ironie.
O nostalgie care se conduce
Viitorul apropiat ar putea aduce pe drumuri o nouă eră a modelelor retro-electrice care nu doar arată cool, ci se și conduc pe măsură. Dacă ai crescut visând la un Renault Sport Spider sau ți-ai dorit un Clio V6 pentru drifturi urbane, deciziile actuale ale Renault te-ar putea face să retrăiești acel vis — dar în tăcerea unui motor electric.
Industria auto se schimbă rapid, dar pare că tocmai trecutul are cele mai mari șanse să-i dea direcția. Iar dacă Renault va juca bine această carte, s-ar putea ca următoarea mașină pe care o cumperi să nu fie aleasă doar cu capul, ci și cu inima, conform Autocar.co.uk.