18 dec. 2025 | 09:00

Mașinile noi de care trebuie să fugi în 2026, au obținut rezultate slabe la testele de siguranță. Ce au făcut Renault Clio, Toyota Yaris și Kia EV4

AUTO
Share
Mașinile noi de care trebuie să fugi în 2026, au obținut rezultate slabe la testele de siguranță. Ce au făcut Renault Clio, Toyota Yaris și Kia EV4
Multe mașini nu pun accent pe siguranță

Când auzi că un model nou a luat 4 stele la Euro NCAP, reacția instinctivă este să îl pui imediat pe lista neagră. Problema e că sistemul de rating nu funcționează ca un verdict simplu de tip „sigur” sau „nesigur”, iar 4 stele în 2025 pot însemna lucruri diferite de 4 stele din urmă cu câțiva ani, în funcție de echiparea testată și de ce puncte a pierdut mașina la capitolul asistență.

În sesiunea de rezultate Euro NCAP 2025 discutată în presa auto, majoritatea modelelor testate au obținut 5 stele, iar cele care au rămas la 4 stele au fost, în multe cazuri, foarte aproape de maxim. Totuși, nume populare precum Renault Clio și Toyota Yaris, dar și un model electric foarte așteptat precum Kia EV4, au atras atenția fiindcă au livrat sub așteptările publicului, nu neapărat sub un prag „acceptabil”.

Ce arată testele Euro NCAP 2025 și de ce 4 stele nu înseamnă „de evitat”

În materialul care a generat discuția, sunt menționate mai multe modele care au obținut 4 stele la Euro NCAP 2025, inclusiv Toyota Aygo X și Yaris, Kia EV4, Jeep Compass, Chery Tiggo 4 și noul Renault Clio. În același timp, se subliniază că, dintr-un total de 20 de modele verificate, majoritatea au luat 5 stele, iar celelalte au fost la o stea distanță, ceea ce întărește ideea de progres general al siguranței.

Diferența reală între 4 și 5 stele, în 2025, se vede mai ales în detalii: pachetele de asistență (Safety Assist), performanța sistemelor de frânare automată pentru pietoni și bicicliști, monitorizarea ocupanților, reacția la scenarii complexe și modul în care producătorul a ales să includă sau să lase opționale anumite sisteme. Euro NCAP notează și avertizează explicit că unele mașini pot apărea de două ori în listări, cu rezultate diferite în funcție de echiparea standard versus „safety pack”.

Asta explică de ce formularea „de care trebuie să fugi” are nevoie de o corecție practică. Dacă o mașină ia 4 stele pentru că lipsește un pachet de asistență din echiparea standard, nu e același lucru cu un 4 stele obținut din cauza unor scoruri slabe la protecția ocupanților. Pentru tine, miza devine alta: compari echipările reale din showroom și vezi dacă poți ajunge la nivelul de siguranță evaluat cu pachete opționale, fără să plătești disproporționat.

Ce au făcut Renault Clio, Toyota Yaris și Kia EV4 și unde au pierdut puncte

Noul Renault Clio a obținut 4 stele la Euro NCAP 2025, iar scorurile pe categorii arată destul de clar de unde vine „surpriza”: 79% la protecția adulților și 73% la Safety Assist, în timp ce protecția copiilor (82%) și protecția utilizatorilor vulnerabili (80%) sunt mai aproape de așteptări. Interpretarea din materialul Promotor este că rezultatul mai slab e legat în special de Safety Assist și Adult Occupant, adică exact zonele care cântăresc mult în percepția publicului.

Toyota Yaris apare, la rândul ei, cu un rezultat de 4 stele în Euro NCAP 2025. Pentru un model care are reputație bună și e văzut de mulți ca alegere rațională de oraș, 4 stele sună mai dramatic decât este în realitate, însă rămâne un semnal că, pe criteriile actuale, pachetul de siguranță sau performanța pe unele scenarii nu împinge mașina în zona de 5 stele. Faptul că Euro NCAP publică separat fișa și explicațiile pentru model îți arată că nu e o simplă etichetă, ci un set de compromisuri măsurabile.

La Kia EV4, situația este și mai relevantă pentru cumpărător, pentru că Euro NCAP comunică două ratinguri: 4 stele pentru echiparea standard și 5 stele atunci când mașina este configurată cu un pachet opțional de siguranță. Altfel spus, nu vorbim despre o platformă „incapabilă” de 5 stele, ci despre o strategie de echipare în care unele sisteme decisive sunt oferite ca opțional. Dacă te uiți la mașină ca la un produs de serie, concluzia practică devine simplă: nu te oprești la ratingul general, ci verifici exact ce include configurația pe care o cumperi.

Dacă vrei să folosești aceste rezultate în avantajul tău, fă două lucruri: compari fișele de dotări cu ce a fost evaluat de Euro NCAP și întrebi explicit dealerul dacă pachetul de siguranță (acolo unde există) este inclus în preț sau opțional. Așa eviți situația în care iei o mașină „bună pe platformă”, dar tăiată la capitolul asistență activă, exact zona care, în 2025, îți poate face diferența între 4 și 5 stele.