06 dec. 2025 | 11:08

Mașinile mai vechi de 10 ani nu vor avea ITP anual. De ce miniștrii Transporturilor refuză măsura propusă

Social
Share
Mașinile mai vechi de 10 ani nu vor avea ITP anual. De ce miniștrii Transporturilor refuză măsura propusă

Mașinile mai vechi de 10 ani nu vor avea ITP anual. Planul Comisiei Europene a fost respins în urmă cu o zi din cauza costurilor suplimentare pentru șoferi. Miniștrii europeni ai transporturilor au refuzat propunerea de a face controalele tehnice anuale obligatorii pentru autoturismele și furgonetele care au cel puțin 10 ani.

Propunerea, elaborată de Comisia Europeană, urmărea standardizarea regulilor privind controalele tehnice pentru vehiculele mai vechi. Planul prevedea ca inspecțiile să devină anuale.

Consiliul UE a explicat că respingerea a venit din cauza „îngrijorărilor legate de costurile suplimentare pentru proprietarii de vehicule”, astfel încât actualele măsuri rămân în vigoare.

Excepții și modificări aprobate

  • Excepție pentru motociclete: acestea vor continua să urmeze regulile introduse în Franța în 2024.
  • Testele de emisii: miniștrii au aprobat modificări privind testarea oxizilor de azot și a particulelor fine din evacuările vehiculelor, parte a controalelor tehnice.
  • Certificate temporare de conformitate: vor fi valabile transfrontalier pentru șoferii care circulă între state membre.

Mașinile mai vechi de 10 ani nu vor avea ITP anual

Planurile Comisiei Europene provin din revizuirea controalelor tehnice din 2014 și sugerau deja, încă din aprilie 2025, ca inspecțiile pentru vehiculele mai vechi să devină anuale.

La momentul respectiv, propunerea a primit reacții negative, inclusiv din partea ministrului francez al transporturilor, Philippe Tabarot.
Parlamentul European trebuie încă să voteze noile măsuri pentru ca acestea să devină lege în UE.

Reguli mai stricte în Franța și Germania

În prezent, regulile UE cer ca vehiculele vechi de peste 10 ani să fie inspectate o dată la doi ani. Țările membre pot impune reguli mai stricte dacă doresc, potrivit Connexion France.

  • Franța și Germania: vehiculele vechi de 4 ani sau mai mult trebuie să treacă testul o dată la doi ani.
  • Modificări naționale: Franța intenționează să introducă modificări pentru 2026, vizând îmbunătățirea rechemărilor și reparațiilor vehiculelor afectate de scandalul airbag-urilor Takata.

Recent, UE a început să centralizeze regulile privind permisul de conducere, iar schimbări majore vor intra în vigoare în tot blocul european până în 2030.