30 ian. 2025 | 12:01

Mașinile hybrid domină piața auto din Uniunea Europeană în 2024

AUTO
Mașinile hybrid domină piața auto din Uniunea Europeană în 2024

În anul 2024, mașinile hybrid au reușit să câștige teren semnificativ în Uniunea Europeană, în timp ce vehiculele electrice au înregistrat o scădere a vânzărilor comparativ cu anul anterior. Această schimbare poate fi explicată prin mai mulți factori, inclusiv costurile mai reduse de achiziție ale mașinilor hybrid și infrastructura de încărcare electrică încă insuficient dezvoltată în multe regiuni. Pe de altă parte, deși trendul vehiculelor electrice pare să fi stagnat, există încă o creștere constantă a numărului de mașini electrice în anumite țări.

Tendințele pieței auto din Uniunea Europeană în 2024

În ciuda unei creșteri generale a înmatriculărilor de autoturisme în Uniunea Europeană, cu o creștere de 0,8% față de 2023, mașinile electrice nu au avut parte de succesul așteptat. În 2024, s-au înregistrat 1,4 milioane de autoturisme electrice, în scădere cu aproape 6% față de anul precedent. În schimb, autoturismele hibride au avut o creștere semnificativă, reprezentând aproape 15% din piața totală a autoturismelor noi, cu un număr de 4 milioane de unități vândute. Aceste date sugerează că tot mai mulți consumatori preferă să opteze pentru soluții hibride, care oferă o autonomie mai mare și mai puține neplăceri legate de încărcarea frecventă.

Cea mai mare parte a vânzărilor de mașini electrice din Uniunea Europeană a fost înregistrată în Germania, cu peste 380.000 de unități vândute, dar cel mai mare avans procentual s-a înregistrat în Malta, deși numărul de unități rămâne mic. Aceste cifre indică faptul că, deși mașinile electrice se vând bine în anumite țări, implementarea infrastructurii de încărcare și accesibilitatea acestor vehicule rămân obstacole semnificative în multe alte zone ale Uniunii Europene.

Cele mai vândute mărci de autoturisme în 2024

În ceea ce privește constructorii de automobile, grupul VW rămâne liderul pieței europene în 2024, cu un total de 3.407.242 unități înmatriculate, înregistrând o creștere de 2,5% față de anul anterior. Grupul STELLANTIS, care include mărci precum Peugeot și Fiat, a înregistrat o scădere de 7,3%, ajungând la 1.969.594 de unități vândute. Pe de altă parte, grupul Renault a avut un an pozitiv, cu o creștere de 3,2%, înregistrând 1.282.453 unități înmatriculate. În cadrul acestui grup, Dacia a continuat să fie un jucător puternic, cu 578.935 unități vândute, o creștere de 3,9% comparativ cu 2023.

În contrast cu tendințele pozitive ale grupurilor VW și Renault, Ford a înregistrat o scădere semnificativă, cu o reducere de 17% în vânzări, ajungând la 426.307 unități înmatriculate. Aceasta reprezintă o scădere pronunțată pentru marca americană, care în trecut ocupa locuri fruntașe pe piața europeană. Această scădere poate fi atribuită în parte reducerii interesului pentru modelele sale tradiționale și adaptării mai lente la cerințele pieței pentru vehicule electrice și hibride.

În România, trendul pieței auto este similar cu cel din restul Uniunii Europene, cu o creștere a numărului de înmatriculări de autoturisme noi de 5,6%, ajungând la un total de 151.105 unități. Mașinile hibride au înregistrat o creștere semnificativă în România, cu o creștere de 34,7% față de 2023, în timp ce mașinile electrice au avut o scădere dramatică de 32,2%. Aceste date sugerează că, în ciuda stimulentelor guvernamentale pentru achiziționarea de mașini electrice, consumatorii români sunt mai atrași de versiunile hibride, care oferă un compromis între costul mai redus al vehiculului și economiile de combustibil.

În concluzie, anul 2024 a fost unul de tranziție pe piața auto din Uniunea Europeană. În timp ce mașinile electrice au pierdut teren, mașinile hibride au continuat să câștige popularitate, iar trendul pare să se păstreze și în viitorul apropiat. Schimbările în preferințele consumatorilor, combinate cu factorii economici și infrastructurali, vor modela piața auto europeană și vor influența direcția dezvoltării acesteia în anii următori.

Am venit la facultate în București, de la malul mării, acum nouă ani. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea din București, secțiunea Comunicare și Relații ... vezi toate articolele