07 mai 2025 | 10:30

Mașinile electrice de top, ca un calculator mai prost. Modelul care a pierdut 650 de cai putere după o actualizare software

AUTO
Share
Mașinile electrice de top, ca un calculator mai prost. Modelul care a pierdut 650 de cai putere după o actualizare software
Xiaomi SU7 - mașină electrică chinezească

Într-o epocă în care performanța mașinilor electrice devine principalul argument de vânzare, un model cu peste 1.500 de cai putere care se trezește brusc cu mai puțin de 1.000 pare o glumă amară. Exact asta au pățit proprietarii modelului Xiaomi SU7 Ultra, o berlină electrică spectaculoasă, fabricată în China. După o actualizare de software, aceștia au descoperit că bolidul lor nu mai are 1.548 CP, ci doar 900. Iar pentru a recupera diferența, producătorul le cere… o demonstrație pe circuit.

Putere restricționată după o simplă actualizare

Xiaomi SU7 Ultra a fost lansat cu o promisiune clară: un raport preț-performanță care sfidează orice concurență. Mai ieftin decât Tesla Model S Plaid, dar cu putere de hypercar, modelul părea o ofertă de nerefuzat. Totuși, compania a decis printr-un update de soft să limiteze puterea disponibilă în regim normal la doar 900 CP. Restul de 648 CP puteau fi deblocați doar dacă șoferul dovedea pe circuit că poate stăpâni bestia.

Meniul mașinii a introdus o funcție de calificare, în care șoferul trebuie să efectueze un tur pe un traseu prestabilit pentru a primi „aprobare” de a folosi întreaga putere. Xiaomi a motivat această schimbare prin grija față de siguranța șoferilor și a celor din jur, sugerând că un număr mare de cai putere într-o mașină ieftină poate fi o combinație periculoasă.

Clienții, revoltați de „furtul” post-vânzare

Reacțiile nu au întârziat să apară, mai ales pe rețelele sociale chinezești, unde posesorii s-au plâns că au fost înșelați. Din punctul lor de vedere, achiziția a fost clară: o mașină de 1.548 CP. Limitarea ulterioară, fără acordul lor, a fost percepută drept o încălcare a dreptului de proprietate și o formă de manipulare inacceptabilă.

În fața valului de critici, Xiaomi a dat înapoi. Producătorul și-a cerut scuze și a promis că va lansa o nouă actualizare care să anuleze restricțiile de performanță. Astfel, mașinile vor reveni la specificațiile promise inițial, cu accelerație 0-100 km/h în 1,98 secunde și viteză maximă de 350 km/h.

O lecție despre controlul software-ului și proprietatea reală

Situația Xiaomi scoate în evidență o problemă tot mai acută în industria auto modernă: mașinile, deși cumpărate, pot fi controlate de la distanță de producători. Performanțele, funcțiile și chiar comportamentul de bază al vehiculului pot fi modificate unilateral, fără consimțământul proprietarului. Practic, mașina din garajul tău poate deveni un alt model peste noapte, doar pentru că „așa s-a decis” la sediul central.

Un precedent similar a fost semnalat recent în Norvegia, unde un Polestar a pierdut 70 CP în urma unui update. Însă în cazul Xiaomi SU7 Ultra, scăderea a fost de peste 40% din puterea totală, ceea ce a stârnit o reacție mult mai virulentă. Din fericire, presiunea publică a funcționat, iar producătorul a ales să retragă măsura. Rămâne de văzut dacă politica de „deblocare prin calificare” va fi aplicată în viitor pentru modelele noi, unde clienții vor fi avertizați de la început.