10 iul. 2025 | 07:48

Mașina electrică cu cea mai mare autonomie circulă deja în Germania, dar nu ai auzit de ea. Merge 1200 de kilometri departe de priză

AUTO
Share
Mașina electrică cu cea mai mare autonomie circulă deja în Germania, dar nu ai auzit de ea. Merge 1200 de kilometri departe de priză
Revoluția de 1.205 kilometri: Lucid Air rescrie regulile mașinilor electrice Foto: ir.lucidmotors.com

Într-o lume în care autonomia mașinilor electrice este încă o barieră psihologică pentru mulți cumpărători, Lucid Air Grand Touring a reușit o performanță care ar putea schimba percepția asupra acestui tip de mobilitate.

Performanță de necrezut pe drumurile publice

Între 5 și 6 iulie 2025, această mașină electrică de serie a parcurs 1.205,8 kilometri cu un singur plin al bateriei, fără opriri pentru reîncărcare, pe un traseu ce a inclus Elveția, Austria și Germania. Este un nou record mondial oficial, certificat de Cartea Recordurilor Guinness, și unul care ridică standardele industriei auto electrice.

Deși traseul a fost optimizat – o combinație de drumuri montane, segmente urbane și autostrăzi – și o mare parte din el s-a desfășurat pe timp de noapte, performanța rămâne cu totul remarcabilă. Spre deosebire de alte tentative de record, acest model nu este un prototip modificat, ci un vehicul comercial disponibil pentru achiziție, cu specificații standard. Cu o putere de 811 cai-putere, Lucid Air Grand Touring nu este doar eficient, ci și extrem de performant, demonstrând că autonomia ridicată nu trebuie să însemne sacrificii de putere sau confort.

Record peste orice estimare oficială

Ceea ce face realizarea și mai spectaculoasă este faptul că autonomia reală depășește cu 245 km cea mai optimistă estimare WLTP pentru acest model, care era între 817 și 960 km. Practic, Lucid Air a demonstrat că poate merge cu aproape 30% mai mult decât spune fișa tehnică în cele mai bune condiții teoretice. Traseul parcurs a început în St. Moritz, Elveția, și s-a încheiat în Munchen, Germania, iar șoferul care a realizat această performanță a fost antreprenorul turc Umit Sabanci, un pasionat autointitulat „vânător de recorduri mondiale”.

Chiar dacă o parte a călătoriei s-a făcut pe timp de noapte, când traficul este mai redus, existau și factori defavorabili: porțiuni de drum cu ploaie, unde rezistența apei la rulare determină un consum mai ridicat. Deși Lucid nu a publicat consumul mediu oficial pentru această tură, estimările indică un consum de sub 9,3 kWh/100 km, având în vedere capacitatea bateriei. Aceasta este o eficiență impresionantă, mai ales pentru o mașină de talia și performanțele Lucid Air.

Ce înseamnă acest record pentru viitorul mobilității electrice

Până de curând, depășirea pragului de 1.000 km autonomie reală părea un obiectiv îndepărtat, posibil doar în condiții de laborator sau cu prototipuri ultra-optimizate, precum Mercedes EQXX, care a parcurs 1.202 km în 2022. Însă Lucid Air demonstrează că nu mai vorbim despre vise, ci despre o realitate accesibilă, în care vehiculele electrice de serie pot egala și chiar depăși autonomia vehiculelor cu motor termic.

Această realizare ridică, inevitabil, noi întrebări pentru producătorii auto: cât de repede vor reuși să ofere autonomie extinsă pe modele accesibile? Cât de aproape suntem de momentul în care 1.000 km cu un singur „plin electric” vor deveni o normalitate, nu un titlu în Guinness Book?

Pentru consumatori, vestea e excelentă. Dacă până acum argumentul „dar nu ajung nici până la mare fără să încarc” ținea loc de refuz, Lucid tocmai l-a pulverizat. Și chiar dacă acest model nu este ieftin, el arată o direcție clară: eficiența și autonomia vor deveni priorități, alături de performanță și design.

Astfel, Lucid Air nu doar că a doborât un record – a demonstrat că viitorul vehiculelor electrice este aici și poate fi mai practic decât s-ar fi crezut. Într-o singură călătorie, între Alpii elvețieni și capitala bavareză, un model de serie a rescris regulile jocului. Rămâne doar ca ceilalți producători să țină pasul.