30 ian. 2025 | 09:00

Mașină electrică cu autonomie de 40 de kilometri, după un an și jumătate de utilizare. Cum s-a degradat bateria

AUTO
Mașină electrică cu autonomie de 40 de kilometri, după un an și jumătate de utilizare. Cum s-a degradat bateria
Bateria unei mașini electrice „Made in China” s-a degradat cu 90% în 18 luni. Foto: Neta Aya

Mașinile electrice sunt promovate ca fiind viitorul mobilității, oferind o alternativă ecologică și eficientă față de vehiculele cu motoare termice. Cu toate acestea, nu toate modelele electrice sunt create egal. Un caz recent din China a atras atenția asupra unei probleme serioase: bateria unei mașini electrice Neta Aya s-a degradat cu 90% în doar 18 luni.

Dacă inițial autonomia promisă de producător era de 401 km, după un an și jumătate de utilizare, proprietara a constatat că mașina nu mai poate parcurge nici măcar 40 km. Această situație ridică întrebări importante despre fiabilitatea anumitor EV-uri ieftine și despre riscurile asociate cu tehnologia bateriilor din segmentul low-cost.

O baterie aproape inutilizabilă în mai puțin de doi ani

Proprietara mașinii, o femeie din Huzhou, provincia Zhejiang, China, a cumpărat modelul Neta Aya în mai 2023, plătind echivalentul a 10.400 de dolari (aproximativ 76.000 de yuani). La momentul achiziției, vehiculul era promovat cu o autonomie de 401 km, dar realitatea s-a dovedit mult mai dură.

În decurs de un an, bateria a început să își piardă rapid capacitatea, autonomia scăzând la 60 km. În timpul iernii, situația s-a agravat și mai mult, iar distanța pe care o putea parcurge a ajuns la doar 40 km. Aceasta este o reducere de 90% a performanței, ceea ce face mașina aproape inutilizabilă pentru deplasări zilnice normale.

Confruntată cu această problemă, proprietara a dus mașina la service-ul oficial al dealerului. După verificări, tehnicienii au confirmat că bateria de înaltă tensiune trebuia înlocuită complet. Această veste a ridicat semne de întrebare nu doar despre calitatea bateriilor utilizate de Neta Aya, ci și despre fiabilitatea anumitor modele electrice produse în China.

Neta Aya – un model ieftin, dar cu probleme majore

Neta Aya este un vehicul electric de oraș produs de compania Hozon Auto, disponibil exclusiv în China și în câteva piețe asiatice. Cu o lungime de 4,07 metri și un design compact de crossover urban, modelul se dorește a fi o soluție accesibilă pentru cei care vor să facă trecerea la mobilitatea electrică fără a investi sume mari de bani.

Acest EV vine în două versiuni de baterie: una de 35 kWh și alta de 55 kWh, alimentând un motor electric de 54 sau 94 CP, în funcție de variantă. În teorie, aceste specificații sunt potrivite pentru utilizarea urbană, însă cazul proprietarei din China demonstrează că tehnologia utilizată poate avea probleme grave de durabilitate.

Situația ridică mai multe întrebări importante:

  • De ce s-a degradat bateria atât de rapid?
  • Este o problemă izolată sau un defect sistemic al modelului Neta Aya?
  • Ce garanții oferă producătorii chinezi pentru bateriile EV-urilor ieftine?

Degradarea bateriei este un fenomen natural pentru toate mașinile electrice, însă pierderea a 90% din capacitate în mai puțin de doi ani este alarmantă. De obicei, majoritatea EV-urilor de pe piață păstrează cel puțin 70-80% din capacitatea bateriei după 8-10 ani de utilizare.

Această situație evidențiază un risc major pentru cei care aleg EV-uri ieftine, fără a verifica fiabilitatea producătorului și calitatea bateriei. Dacă mașinile electrice de buget nu pot garanta o durată de viață decentă a bateriei, costurile suplimentare pentru reparații sau înlocuire pot depăși rapid economia inițială făcută la achiziție.

În concluzie, cazul Neta Aya ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru toți cei care intenționează să cumpere o mașină electrică low-cost. Verificarea garanției, a specificațiilor tehnice și a reputației producătorului sunt esențiale pentru a evita situații costisitoare și frustrante.

Am venit la facultate în București, de la malul mării, acum nouă ani. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea din București, secțiunea Comunicare și Relații ... vezi toate articolele