24 apr. 2025 | 11:39

Mașina electrică ce l-a costat dublu: cum și-a pierdut un bărbat toate economiile de 10 ani și încrederea în viitorul verde

AUTO
Share
Mașina electrică ce l-a costat dublu: cum și-a pierdut un bărbat toate economiile de 10 ani și încrederea în viitorul verde
De la poveste de succes la realitate cruntă Foto: Piataauto.md

Patrick Ravelin, un suedez din regiunea Sörmland, a fost timp de un deceniu exemplul perfect de cetățean ecologic și cumpătat. A investit în mobilitatea electrică din timp, cumpărând un Nissan Leaf de primă generație. Încântat de tehnologie și motivat să reducă amprenta de carbon a familiei sale, Patrick a considerat această decizie una inspirată. Și, într-adevăr, ani întregi părea că a avut dreptate: costuri minime de mentenanță, alimentare ieftină acasă și o experiență de condus plăcută și fiabilă.

Diferența de costuri față de o mașină cu motor termic era evidentă. Nu a avut nevoie de schimburi de ulei, filtre sau reparații majore. Chiar și plăcuțele de frână le-a înlocuit abia la 145.000 km, datorită frânării regenerative. Pe hârtie, Patrick economisise mii de euro.

Dar, ca un twist nedorit în finalul unui film optimist, visul s-a transformat într-un coșmar financiar. După 10 ani și aproape 190.000 km, bateria mașinii a început să cedeze. Cu doar 62% din capacitatea inițială rămasă, autonomia s-a redus dramatic. Orice drum mai lung devenise un calcul stresant de distanță, temperatură și consum. Pe autostradă, Patrick era nevoit să conducă extrem de lent – atât de încet încât era depășit constant de camioane.

O baterie care valorează mai mult decât mașina

Problema nu este doar performanța degradată, ci și impactul financiar devastator al înlocuirii bateriei. Service-ul oficial Nissan i-a comunicat lui Patrick că o baterie nouă costă 150.000 coroane suedeze, echivalentul a aproape 13.750 de euro. O sumă uriașă, imposibil de justificat pentru o familie obișnuită și o mașină care valorează deja mai puțin decât prețul bateriei noi.

Ca alternativă, Patrick a căutat o soluție mai ieftină: o baterie produsă în China, cu o capacitate mai mare și un cost ceva mai redus – aproximativ 100.000 coroane, adică 9.170 euro. Deși prețul este mai mic, suedezul îl consideră în continuare exorbitant pentru veniturile sale.

În mod normal, după 10 ani, o mașină bine întreținută, chiar cu motor termic, poate fi vândută cu un preț decent. În cazul unui vehicul electric cu bateria epuizată, piața second-hand devine aproape inexistentă.

„Mașina noastră a devenit imposibil de folosit și imposibil de vândut fără o investiție uriașă”, spune Patrick, dezamăgit.

Lecția tăcută a primilor pionieri ai electromobilității

Deși conștient că noile modele de mașini electrice beneficiază de tehnologii mai avansate pentru gestionarea termică a bateriei și o durată de viață extinsă, Patrick își spune povestea pentru a avertiza alți cumpărători. „Noi, cei care am avut încredere în primele generații de mașini electrice, ne-am trezit acum într-un punct mort, fără nicio valoare reziduală reală”, explică el.

Cazul lui scoate în evidență o problemă majoră ignorată adesea în discursul despre tranziția verde: costurile ascunse ale bateriilor vechi.

„Dacă nu se găsește o soluție sustenabilă și accesibilă pentru înlocuirea bateriilor, atunci efortul de a promova mașinile electrice riscă să piardă din avânt”, mai spune el.

Patrick nu vrea să descurajeze pe nimeni, dar îndeamnă la realism.

„Trebuie să recunoaștem că, pentru familiile obișnuite, aceste capcane financiare pot fi devastatoare. O baterie nu e un consumabil obișnuit, ci o investiție care poate ruina bugetul unei familii când vine momentul înlocuirii”.

Un semnal de alarmă pentru viitorul mobilității electrice

Cazul lui Patrick nu este unul izolat, dar e unul rar documentat atât de detaliat. Este o poveste despre riscurile asumate de pionierii electromobilității și despre lipsa de susținere pentru acești utilizatori în momentul în care tehnologia ajunge la capătul ciclului său de viață.

Deși tranziția către mașinile electrice este un obiectiv global esențial, povestea lui Patrick Ravelin arată că sustenabilitatea nu se măsoară doar în emisii scăzute, ci și în durabilitatea reală a produselor și în echitatea accesului la reparații accesibile.

Dacă autoritățile, producătorii auto și piața second-hand nu vor răspunde acestor provocări, riscul este ca mulți consumatori să-și piardă încrederea în promisiunile unei mobilități mai curate – pentru că, așa cum arată experiența lui Patrick, chiar și cele mai bune intenții pot deveni costisitoare pe termen lung.