27 nov. 2025 | 15:09

Lista şcolilor în care elevii nu mai merg vinerea la ore. Scopul proiectului iniţiat de Ministerul Învăţământului

EDUCAȚIE
Share
Lista şcolilor în care elevii nu mai merg vinerea la ore. Scopul proiectului iniţiat de Ministerul Învăţământului
Școlile care vor face ore online, vineri

În mai multe școli din România, elevii încep săptămâna de învățare într-un format diferit față de cel obișnuit, după ce Ministerul Educației a introdus un program-pilot care schimbă structura orarului. Ideea centrală este ca elevii să meargă fizic la școală doar de luni până joi, iar vinerea să participe exclusiv la activități online, într-un model gândit în special pentru liceenii care se pregătesc pentru examenul de bacalaureat. Scopul declarat al ministerului este flexibilizarea programului, reducerea presiunii asupra elevilor și testarea unor noi forme de organizare a actului educațional.

18 unități de învățământ intră în programul-pilot

Proiectul se aplică în 18 școli și licee din mai multe județe ale țării, unități care au primit statutul oficial de „unitate-pilot”. Acestea sunt situate în București, Sibiu, Timiș, Iași, Harghita, Constanța, Satu Mare, Ilfov, Ialomița, Teleorman, Covasna și Călărași. Modelul propus urmărește să ofere elevilor o zi suplimentară pentru studiu individual, recuperare sau consolidare, mai ales celor care urmează să susțină examenul de bacalaureat.

Potrivit metodologiei-cadru, obiectivele proiectului includ creșterea autonomiei unităților de învățământ, introducerea unor modele curriculare adaptate învățării online, modernizarea carierei didactice, testarea unor forme alternative de management școlar și reducerea presiunii asupra elevilor din clasele terminale. În același timp, programul vizează combaterea violenței și bullying-ului și extinderea accesului la resurse digitale pentru școlari.

Lista şcolilor în care elevii nu mai merg vinerea la ore

Lista şcolilor în care elevii nu mai merg vinerea la ore

Cum se desfășoară ziua de vineri în format online

Vinerea devine zi dedicată în totalitate învățării la distanță, iar orele se desfășoară pe platforme digitale. Profesorii pregătesc lecțiile într-un format adaptat mediului online, astfel încât activitățile, evaluările și proiectele să poată fi derulate eficient fără prezența fizică în clasă. Elevii sunt implicați în activități dedicate materiilor care nu sunt probe la bacalaureat, acestea fiind lucrate preponderent de acasă.

Pentru liceeni, mai ales pentru cei aflați în an terminal, ziua suplimentară este privită ca o oportunitate pentru recapitulare, simulări online și pregătire individuală, având la dispoziție timp suplimentar pentru materiile de examen, studiate în mod tradițional între luni și joi.

Ce schimbări resimt elevii și profesorii în programul-pilot

Printre școlile incluse în proiect se numără și Colegiul Național Bănățean din Timișoara. Aici, modul de lucru propus a fost întâmpinat atât cu entuziasm, cât și cu rezerve, în funcție de experiența și nevoile fiecărei categorii de elevi.

Un licean a explicat că această reorganizare îl ajută să-și gestioneze mai bine timpul pentru pregătirea examenului:

„În această zi de vineri, cum orele sunt online, am mai mult timp să-mi repet pentru materiile de bac”, a spus elevul, potrivit observatornews.ro.

Un alt tânăr a atras atenția asupra dificultăților care pot apărea dacă timpul nu este organizat eficient:

„Pentru unii care nu ştiu să se organizeze aşa de bine, este un aspect negativ. Apoi, proiectele pe care le primim când suntem online pot să se adune şi dacă nu le rezolvăm la timp, o să dea probleme.”

Situația aduce provocări și pentru profesori, întrucât noul model implică adaptări rapide ale metodelor de predare. Directorul Colegiului Național Bănățean, Sorin Ionescu, a precizat:

„Ca în orice organizaţie sunt unii colegi care au primit cu entuziasm, mulţi care au venit cu idei, au fost şi unii care au spus că nu se poate şi este sfârşitul lumii.”

De asemenea, profesorul de biologie Rodica Beicu a arătat că proiectul vine în sprijinul unor clase, dar presupune diferențe între profiluri:

„Acest proiect ne vine ca o mănușă pentru că avem clasele de real, care dau bac la biologie, deci vin fizic şi fac pregătirea cu noi pentru examen. Dar avem şi clasele din uman unde această materie este fie însumată ca ştiinţa, fie e opţional aleasă de acasă.”

Ce urmează pentru modelul testat în aceste școli

Ministerul Educației anunță că rezultatele programului vor fi analizate, iar dacă modelul se dovedește eficient, acesta ar putea fi extins în viitor și la alte unități de învățământ din țară. Până atunci, cele 18 școli-pilot vor continua să testeze efectele unei organizări flexibile, atât pentru profesori, cât și pentru elevi.