Lista băncilor pentru plata pensiilor. Instituţiile oficiale unde pensionarii îşi pot deschide cont bancar
Pensionarii din România au la dispoziție mai multe bănci unde își pot încase pensia lunar, prin intermediul unui cont bancar. Alegerea instituției financiare este esențială pentru a beneficia de servicii rapide și comisioane avantajoase.
Lista băncilor pentru plata pensiilor
Pensionarii din România își pot încasa pensia prin conturi curente sau conturi de card la mai multe bănci care au încheiat convenții cu Casa Națională de Pensii Publice (CNPP). Printre acestea se numără ALPHA Bank, ATE Bank, Banca Transilvania, BCR, BRD, CEC Bank, Credit Europe Bank, CreditCoop, EximBank (fosta Banca Românească), First Bank, Garanti Bank, ING, Salt Bank (fosta IDEA Bank), Intesa Sanpaolo Bank, Libra Bank, OTP Bank, Patria Bank, ProCredit Bank, Raiffeisen Bank, UniCredit Bank și Vista Bank.
În sistemul public de pensii din România, plata drepturilor se realizează lunar, în funcție de opțiunea pensionarului. Cei care aleg să primească pensia prin intermediul Poștei Române beneficiază de plăți curente între 1 și 15 ale lunii, direct la domiciliu. Pensionarii care nu sunt găsiți acasă (avizați) pot ridica banii și documentul de plată de la ghișeele poștale, în termen de două zile lucrătoare de la ultima zi de plată a lunii. Plățile restante se fac între 11 și 15 ale lunii, în aceleași condiții.
Cei care optează pentru plata prin conturi curente sau carduri primesc pensia între 12 și 13 ale lunii. Documentul de informare (talonul mov) este transmis între 1 și 15 ale lunii la domiciliu, iar pensionarii avizați îl pot ridica de la ghișeele poștale tot în termen de două zile lucrătoare.
Opțiune pentru pensionarii care locuiesc în străinătate
Pensionarii care locuiesc în străinătate și solicită plata pensiei printr-un mandatar trebuie să depună o procură specială la casa de pensii din raza de domiciliu a mandatarului sau de la ultimul loc de asigurare. Procura poate fi autentificată de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, de notarii publici din România sau din alte state membre ale Convenției de la Haga din 1961, cu apostila aferentă. De asemenea, se poate autentifica conform tratatelor bilaterale de asistență juridică.
Procura specială trebuie să conțină datele personale ale titularului și mandatarului, obiectul mandatului (depunerea dosarului de pensie, deschiderea contului, ridicarea taloanelor de plată, semnarea extraselor de cont etc.) și obligația mandatarului de a comunica orice modificare relevantă casei de pensii în termen de 15 zile. Documentele în altă limbă decât româna trebuie să fie însoțite de traducere legalizată, iar procura are o valabilitate de maximum 18 luni de la autentificare.
Apostilarea, introdusă în România odată cu aderarea la Convenția de la Haga din 1961, simplifică recunoașterea documentelor între state, fără a fi necesară supralegalizarea consulară. Apostila este aplicată direct pe document și are format standard, pătrat, cu latura de 9 cm, valabil în toate statele membre ale Convenției.