La ce preț se vinde astăzi Trabantul, cea mai populară mașină din România anilor 90: ”Era mai lung fumul la tobă decât mașina”
În anii ’90, Trabantul era considerat un simbol al unei perioade de tranziție și de lipsuri, o mașină de care mulți șoferi se simțeau mai mult obligați să o posede, decât încântați de performanțele sale. Cu toate acestea, astăzi, acest vehicul, cunoscut pentru aspectul său simplu și motorul său mic, a ajuns să fie vândut la prețuri impresionante, datorită rarității sale și valorii simbolice. Trabantul, produs între 1957 și 1991, a devenit acum un obiect de colecție apreciat, iar prețurile pot ajunge chiar și la mii de euro.
Trabantul, un simbol al vremurilor trecute
Producția Trabantului a fost una de lungă durată, însă mașina nu a reușit să câștige aprecierea șoferilor din cauza calității scăzute și a performanțelor limitate.
Chiar și în perioada sa de glorie în fostele țări socialiste, Trabantul era adesea subiectul glumelor, iar majoritatea șoferilor îl considerau mai mult un mijloc de transport necesar decât o mașină de apreciat.
După oprirea producției în 1991, Trabantul a dispărut treptat din peisajul auto, iar mulți dintre foștii proprietari nu i-au acordat prea multă importanță.
Cu toate acestea, odată cu trecerea timpului și cu creșterea interesului pentru vehiculele retro, Trabantul a devenit, dintr-un simbol al perioadei comuniste, o piesă de colecție dorită de mulți.
Astfel, ceea ce părea cândva o mașină „neprețuită” a ajuns să aibă un preț destul de piperat, în special pentru modelele bine întreținute.
Cu cât se vinde în prezent o mașină Trabant
În prezent, pe grupurile de Facebook dedicate vânzării de Trabanturi, mașinile ajung să fie vândute cu sume surprinzător de mari. De exemplu, un Trabant 601 din 1990, recondiționat și cu acte la zi, poate ajunge să fie vândut pentru 6.000 de euro.
”De vânzare Trabant 601 din 1990, recondiționat, cu acte la zi! – 6.000 euro”, se menționează în anunțul publicat online.
Prețul a stârnit reacții amestecate în rândul celor care au văzut postarea. Unii dintre români sunt dispuși să plătească chiar și mai mult pentru un Trabant, considerând că raritatea acestuia justifică o sumă mai mare.
”Face și 10.000 de euro din partea mea. Munca nu e plătită în România! Tatăl meu a avut trei bucăți de Wartburg 353”, a scris o persoană pe rețelele sociale.
De asemenea, altcineva a subliniat nostalgia față de mașină: ”Când am avut un Trabant, nu l-am prețuit, iar acum aș mai vrea vreo două.”
”Era rușinea industriei auto”
În ciuda cererii mari pe piața de colecționari, nu toți românii sunt de acord cu prețurile mari ale Trabanturilor. Mulți își amintesc cu dispreț de performanțele slabe ale acestei mașini și de faptul că a fost un vehicul nefiabil.
”Atât au putut să producă comuniștii germani în timp ce frații lor din Germania Federală produceau BMW, Mercedes, Porsche, Opel și alte vehicule la care le puteai spune mașini! Trabantul era un avorton, nu mașină!”, a comentat un român pe internet.
”Era rușinea industriei auto. Mașina săracului. Motor de motocicletă. Era mai lung fumul la tobă decât mașina”, a adăugat altcineva.
Astfel, chiar dacă Trabantul a dobândit un statut de „legendă” în ochii colecționarilor, rămâne în continuare un subiect de controversă pentru mulți dintre cei care l-au folosit în trecut.
Totuși, rarisimea sa și legătura cu o perioadă istorică au făcut ca această mașină să devină un obiect de cult, cu prețuri ce nu fac decât să crească pe măsură ce trec anii.
Citește și Cât te costă să aduci o mașină din Olanda în 2025. Cum a ajutat intrarea în Schengen samsarii din România!