19 nov. 2025 | 09:00

Kia ar putea face cea mai impresionantă camionetă, dar puțini șoferi au auzit de ea sau și-o doresc

AUTO
Share
Kia ar putea face cea mai impresionantă camionetă, dar puțini șoferi au auzit de ea sau și-o doresc
Foto: Kia Tasman

Kia Tasman este genul de pick-up care, pe hârtie, bifează cam toate căsuțele: șasiu pe cadru, motor diesel serios, capacitate de tractare apropiată de Ford Ranger și Toyota Hilux, plus o colaborare cu ARB pentru tot pachetul de off-road. Și totuși, la nivel de vânzări, camioneta coreeană nu rupe deloc topurile, în ciuda hype-ului de la lansare. În Australia, una dintre piețele-cheie pentru Tasman, modelul este mult sub ținta anunțată de Kia, iar în restul lumii mulți șoferi nici măcar nu au auzit de el.

Pe fundal, intră în scenă ARB, probabil cel mai cunoscut nume când vine vorba de accesorii hardcore pentru off-road în Australia. Idea este simplă: dacă nu reușește să te cucerească prin imaginea standard, poate un Tasman „vitaminizat” cu bară de oțel, troliu și suspensie nouă îți schimbă percepția despre prima camionetă Kia.

Kia Tasman ARB

Kia Tasman ARB

Kia Tasman, pick-up-ul care promite mult, dar deocamdată nu convinge

Tasman este primul pick-up serios al mărcii Kia, construit pe șasiu de tip body-on-frame, cu motorizări turbo pe benzină și diesel și capacitate de tractare de circa 3.500 kg, adică în aceeași ligă cu Ranger, Hilux, D-Max sau Triton.  Producția a început în 2025, iar Australia, Noua Zeelandă, Africa de Sud și câteva piețe din Orientul Mijlociu sunt principalele ținte. În mod explicit, Kia a exclus momentan piața SUA, adică exact locul unde imaginea de pick-up contează cel mai mult.

Planul inițial era curajos: Kia viza aproximativ 10% din segmentul de ute-uri din Australia, adică mii de unități anual și un loc confortabil în topul celor mai vândute camionete. Realitatea este mult mai rece. Estimările recente vorbesc de aproximativ 600–650 de unități Tasman vândute pe lună în Australia, sub nivelul necesar pentru a speria Toyota sau Ford și sub ținta oficială comunicată inițial de producător.  În Coreea de Sud, startul a fost mai bun, cu peste 4.000 de unități în primele 20 de zile, dar acolo piața de pick-up este mult mai mică.

Problema nu este neapărat produsul în sine. Tasman vine cu un interior modern, echipare bogată, variante 4×4 și o ofertă de accesorii de fabrică orientată spre flotă și utilitar.  Însă intră într-o zonă în care loialitatea față de brand cântărește enorm. Clienții de Hilux și Ranger sunt obișnuiți cu aceste nume de decenii, iar pentru un cumpărător conservator un pick-up „nou venit” trebuie să demonstreze mult mai mult decât o fișă tehnică bună.

ARB îi dă Tasman-ului un look de off-roader adevărat

Ca să facă modelul mai atrăgător pentru publicul de off-road și pentru clienții care vor un pick-up „serios” vizual din prima clipă, intră în joc ARB, gigantul australian al accesoriilor 4×4. Pentru Tasman, ARB a pregătit un pachet complet: bară frontală Summit MKII din oțel, proiectoare LED, protecții de șasiu, trepte și rampe laterale, bare de protecție suplimentare, puncte de recuperare și chiar tăvi și hard-top-uri din aluminiu pentru benă, plus rack-uri de plafon și sisteme electrice auxiliare.

Accentul este pe transformarea unui pick-up perceput ca „civilizat” într-un vehicul care arată pregătit pentru Outback: bare masive, înălțare de suspensie cu amortizoare Old Man Emu MT64, roți all-terrain, antene lungi și spoturi suplimentare. Pachetul nu este doar de imagine. Protecțiile sub caroserie și suspensia upgradată ar trebui să facă Tasman mai rezistent la abuz în off-road și să ofere o ținută de drum mai controlată pe drumuri desfundate sau cu încărcătură mare.

Pentru tine, ca șofer, mesajul e clar: chiar dacă nu ai auzit de Tasman până acum, ARB încearcă să ți-l vândă în aceeași cheie în care ai privi un Hilux sau un Ranger pregătit de expediție. Kia mizează pe reputația ARB ca să acopere rapid lipsa unei istorii proprii în zona de pick-upuri hardcore. În showroom, un Tasman accesorizat astfel arată imediat „gata de plecat în pustiu”, nu doar ca o camionetă de oraș cu benă.

Kia Tasman ARB are o energie bună

Kia Tasman ARB are o energie bună

Ce ar trebui să facă Kia ca să conteze în liga mare a pick-upurilor

Chiar și cu ajutorul ARB, provocarea de fond rămâne aceeași: trebuie să existe cerere. În piețe saturate de pick-upuri consacrate, un model nou are două căi clare de a ieși în față: să fie mai ieftin sau să ofere ceva radical diferit. Tasman nu este un produs low-cost, iar la capitolul inovație încă nu iese masiv din tiparul clasic: diesel, șasiu pe cadru, 4×4, cutie automată, pachete de echipare decente.

În teorie, un viitor Tasman electrificat sau chiar un pick-up electric pe platformă dedicată ar putea să schimbe percepția asupra brandului în segmentul utilitar. Deocamdată, însă, Kia se concentrează pe a convinge clienții tradiționali de pick-up că merită să își asume „riscul” unui nume nou. Asta înseamnă garanție puternică, pachete bune pentru flote, disponibilitate de piese, rețea de service pregătită pentru abuzul tipic de utilitară și, eventual, oferte agresive de preț sau finanțare.

Din perspectiva unui șofer obișnuit, Kia Tasman rămâne deocamdată o curiozitate: un pick-up care, configurat corect și accesorizat de ARB, arată și pare să se comporte ca un off-roader complet, dar care nu a avut încă timpul și volumul de vânzări necesare pentru a-și construi reputația unui Hilux sau Ranger. Dacă producătorul va avea răbdare să investească în generațiile următoare și dacă va reuși să ducă modelul și pe piețe mari de camionete, precum SUA, abia atunci vei vedea dacă Tasman devine un nume familiar sau rămâne o poveste bună spusă în articole de nișă.