INTERVIU Cum să investești inteligent vara: Sezonalitatea, oportunitățile ascunse și sfaturile experților
Chiar dacă vara este, pentru mulți, sezonul relaxării și al vacanțelor, pentru unele companii este perioada cu cele mai mari vânzări și profituri. Specialiștii XTB au realizat o analiză a brandurilor care beneficiază cel mai mult de comportamentul sezonier al consumatorilor (despre care am scris aici), identificând domenii și companii listate la bursă care performează în mod tradițional în lunile estivale. În acest context, Playtech a discutat cu Claudiu Cazacu, consultant de strategie XTB România, despre cum să investești inteligent vara.
XTB prezintă companiile care înregistrează profit în timp ce noi suntem în vacanță
Companiile aeriene, precum Ryanair, sunt printre cele mai avantajate, înregistrând creșteri mari ale profitului și ale acțiunilor în perioada verii, datorită cererii pentru zboruri de vacanță. Retailerii de modă, în special Inditex (Zara), beneficiază de sezonul cumpărăturilor estivale, iar platformele de rezervări, precum Airbnb și Booking.com, prosperă în lunile de concedii, mai ales în destinații turistice populare din Europa.
Și lanțurile de supermarketuri, cum este Carrefour, raportează vânzări crescute în vară, fiind nevoite să angajeze mii de lucrători suplimentari pentru a face față cererii. Totodată, companii precum Beiersdorf (proprietara mărcii Nivea) profită de vânzările ridicate de produse cu protecție solară, iar Unilever marchează creșteri în segmentul înghețatei (Magnum).
În plus, după o zi de plajă, consumatorii se relaxează în fața ecranului, ceea ce face ca Netflix să înregistreze în mod constant performanțe bune în trimestrul de vară, cu creșteri semnificative ale acțiunilor în luna august.
Astfel, în timp ce publicul larg este în vacanță, anumite companii cunosc vârfuri de activitate și oportunități excelente pentru investitori care știu să mizeze pe sezonalitate.
INTERVIU Claudiu Cazacu, consultant de strategie XTB România
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/08/claudiu-cazacu-consulting-strate-800x551.jpg)
Claudiu Cazacu, XTB România
Playtech: În analiza XTB ați menționat companiile care înregistrează profituri consistente în perioada verii. Cum pot investitorii individuali din România să identifice aceste oportunități sezoniere?
Claudiu Cazacu: Investitorii tind să se inspire din studiul performanței economice anterioare ale unor companii în funcție de sezon, dar înțelegând, în același timp, că fiecare an poate fi diferit și istoria poate să nu se repete. Variabilitatea poate fi uneori foarte ridicată, însă înțelegerea trendurilor în preferințele curente ale consumatorilor și o analiză a tendințelor profiturilor și veniturilor pot crea o bază pentru selectarea titlurilor interesante În funcție de sezon.
Este utilă, pe lângă parcurgerea surselor clasice, precum presa financiară și rapoartele de analiză, și interpretarea unor surse alternative făcând conexiuni simple sau uneori mai inovative. Profiturile anumitor companii sunt corelate, de exemplu, cu temperaturile resimțite, dar și mediul economic general are un cuvânt important de spus.
Alte metode pot ține de utilizarea trendurilor căutărilor pe internet, a consumului de energie sau pur și simplu a activității pe unele forumuri publice asociate cu produsele anumitor companii.
Playtech: Companii precum Ryanair, Inditex sau Carrefour sunt menționate ca performante vara. Ce ar trebui să urmărească un investitor pentru a anticipa aceste creșteri de sezon?
Claudiu Cazacu: Investitorii nu pot prelua informațiile istorice drept o garanție pentru viitor. De fapt, este esențială înțelegerea faptului că performanțele trecute nu oferă o siguranță pentru rezultate viitoare. Acestea fiind spuse, totuși, investitorii pot să pornească de la o bază de selecție și să vadă dacă există condiții specifice care frânează sau încurajează activitatea anumitor companii, în același timp să țină seama de sentimentul general al consumatorilor și tendințele economiei și piețelor relevante pentru firmele studiate.
Sezonalitatea ca strategie: cum identifici companiile care performează vara
Playtech: De ce este important ca un investitor să țină cont de sezonalitate? Poate această strategie să funcționeze și în contextul actual, marcat de inflație și incertitudine geopolitică?
Claudiu Cazacu: Sezonalitatea afectează atât comportamentul uman, cât și ciclul economic și, bineînțeles, și performanța acțiunilor. În funcție de alte evenimente și tendințe majore, însă, sezonalitatea poate să fie accentuată, diminuată, sau chiar inversată prin influența factorilor de ordine macroeconomică, geopolitică sau prin transformări generale inclusiv tehnologice ale societății.
Unele tipuri de comportamente continuă și sunt generatoare de profituri și deci de apetit al investitorilor pentru anumite acțiuni chiar și în condițiile actuale de instabilitate, risc inflaționist și incertitudine geopolitică.
Playtech: Airbnb și Booking.com sunt companii cu activitate intensă în sezonul estival. Care dintre ele are un potențial mai mare pentru investitori în 2025, în opinia dvs.?
Claudiu Cazacu: Airbnb este o companie mult mai nouă și mai dinamică și a reușit inițial să entuziasmeze investitorii, în același timp Booking este o companie mai așezată și utilizată la scară foarte largă pentru planificarea călătoriilor. Răspunsul va depinde în mare parte de abilitatea de a monetiza serviciile noi lansate de Airbnb si de stăvilirea tendinței orașelor de a limita sever sau chiar interzice utilizarea platformei sale, și deși până acum anul a fost mai bun pentru investitorii în Booking, cursa este departe de a fi una încheiată.
Playtech: Supermarketurile precum Carrefour profită de creșterea consumului estival. Se reflectă aceste vârfuri de vânzări în evoluția acțiunilor pe termen lung sau doar punctual?
Claudiu Cazacu: Dinamica evoluției din timpul verii susține rezultatele anuale și pe termen lung ale retailerilor. În acest domeniu ciclicitatea este importantă, însă performanța acțiunilor include deseori așteptări vizavi de funcționarea economiei și apetitul general al consumatorilor. Pentru acțiunile Carrefour, nu pare a fi un an tipic. Preocupările referitoare la economie, relații comerciale si taxe pot influența percepția investitorilor.
Playtech: În ceea ce privește uri de larg consum, cum se poziționează branduri precum Nivea sau Unilever în portofoliile investitorilor orientați spre stabilitate?
Claudiu Cazacu: În general, investitorii orientați către stabilitate tind să selecteze companii din domenii precum utilitățile sau farma. Titlurile companiilor care oferă bunuri de larg consum indică, în mod tradițional, o corelație bună cu așteptările privind economia, și deci o componentă mai volatilă față de sectoarele mai stabile mai ales în perioade de incertitudine pe mai multe planuri.
Playtech: Netflix se numără printre beneficiarii obiceiurilor de vară, când consumul de conținut video crește. Credeți că acest model sezonier va rămâne valabil pe termen lung, mai ales în contextul concurenței tot mai acerbe din industrie?
Claudiu Cazacu: Concurența intensă din domeniu nu a fost până acum o piedică pentru creșterea profitabilității și bazei de utilizatori a Netflix. Tendințele sezoniere ar putea continua, însă dinamica acțiunilor ar putea urma un ritm mai eterogen decât până acum, ținând seama de aprecierile acumulate și de multiplii de evaluare din prezent.
Playtech: Cum pot investitorii începători din România să acceseze aceste companii internaționale prin platforma XTB și ce riscuri ar trebui să ia în calcul?
Claudiu Cazacu: O serie de companii de pe mai multe piețe sunt accesibile investitorilor prin platforma XTB într-un mod simplu și intuitiv.
Totuși, construirea unui portofoliu se realizează treptat, în urma unui proces de studiu și analiză derulat în timp. Având în vedere că ne aflăm într-o perioadă cu variate incertitudini și riscuri, utilizarea principiului diversificării contribuie la diminuarea, nu și eliminarea acestora.
Prin intermediul aplicației, investitorii pot cumpăra acțiuni și ETF-uri listate pe burse din întreaga lume, inclusiv nume mari precum Apple, Microsoft, Tesla sau companii din sectoare mai puțin populare, dar cu potențial.
În ceea ce privește riscurile, este important ca fiecare investitor, fie el începător sau avansat, să înțeleagă că tranzacțiile pe piețele financiare presupun un anumit grad de volatilitate.
Ce înseamnă acest lucru? Că valoarea acțiunilor poate fluctua, iar câștigurile nu sunt garantate. De aceea, așa cum am mai spus, educația financiară și o strategie clară sunt fundația întregului proces.
„Investiția pe termen lung rămâne temelia unui portofoliu sustenabil, indiferent de perioada anului”
Playtech: XTB a lansat recent Planurile de investiții. Pot aceste planuri fi adaptate și în funcție de sezonalitate sau sunt gândite exclusiv pe termen lung?
Claudiu Cazacu: Planurile de investiții sunt gândite în principal pentru setarea unui plan și punerea lui în practică pe termen lung. Cu toate acestea ele pot fi ajustate sezonier în condițiile unei strategii bine definite, care ține seama de repere istorice, dar și de situația curentă, și a unor criterii clare respectate cu disciplină.
Cu alte cuvinte, platforma oferă suficientă flexibilitate pentru cei care doresc să își ajusteze planul, fie că vorbim despre modificarea alocării, sau despre întreruperea temporară a contribuțiilor recurente.
Acest lucru înseamnă că un investitor poate decide să direcționeze mai mult capital către un anumit sector într-un anumit moment al anului, în funcție de tendințele sezoniere sau de evenimente globale relevante.
Totuși, ca de fiecare dată, este încurajată o abordare echilibrată, investitorul având nevoie de obiective clare și strategie disciplinată. De fapt, investiția pe termen lung rămâne temelia unui portofoliu sustenabil, indiferent de perioada anului.
Playtech: Ce alte sectoare sau companii, poate mai puțin evidente, ar putea înregistra performanțe notabile în lunile de vară, dar care nu sunt încă în vizorul publicului larg?
Claudiu Cazacu: Perioada următoare ar putea aduce o atenție suplimentară asupra producătorilor de materiale inovative din domeniul construcțiilor rezidențiale și de infrastructură, având în vedere nevoia de a optimiza costurile si de a genera structuri rezistente la noile condiții de mediu.
Producătorii de energie din Europa ar putea de asemenea, intra mai vizibil pe radar, in condițiile consumului sporit din perioada verii, dar și a unei posibile volatilități în creștere a prețurilor înaintând spre toamnă si iarnă.
Așadar, investițiile sezoniere pot reprezenta oportunități valoroase, dar necesită o înțelegere atentă a contextului economic și a comportamentului consumatorilor. Claudiu Cazacu subliniază importanța unei strategii echilibrate, bazate pe analiză, diversificare și adaptabilitate la condițiile pieței. Chiar și în perioade de incertitudine, investitorii informați pot identifica sectoare cu potențial și pot ajusta portofoliile în mod responsabil.